Wat gebeurt er als een giraffe zich verslikt?

Laatst las ik op internet dat giraffen niet kunnen hoesten. Maar wat gebeurt er nou als er een stukje in die hele lange nek blijft zitten of als er een stukje verkeerd Schiet richting zijn longen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dieren
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha vette vraag

Antwoorden (2)

Verstikking, oftewel - helaas - doodgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een gevaarlijke situatie. Als een giraffe zich verslikt krijgt hij dat voedsel niet meer uit zijn luchtpijp. Dus stikt hij erin.

De keel is een holte in de kop van onder andere zoogdieren en volgt direct na de mond vlak voor de slokdarm. Het is de plaats waar de ademhaling en voedselafvoer naar de maag elkaar kruisen tijdens het slikken. De keel herbergt twee organen die beide tot een ander systeem behoren; de farynx en de larynx. De eerste behoort tot het digestief systeem en de larynx staat beter bekend als het strottenhoofd, en is onderdeel van het luchtwegstelsel.

Sommige dieren die geen longen hebben zoals geleedpotigen, hebben geen keel. De keel is altijd gelegen in de kop, en is iets anders dan de hals of nek; een giraffe bijvoorbeeld heeft een keel die wat grootte betreft vergelijkbaar is met die van een mens.

Het is bij de zoogdieren belangrijk dat de digestie en respiratie elkaar niet mengen (verslikken); lucht in de maag is voor veel diersoorten wel te overleven, maar voedsel in de luchtpijp is op korte termijn gevaarlijk vanwege verstikking, op langere termijn kan een longontsteking ontstaan. Bij veel diersoorten zitten dan ook flapjes of klepjes die de twee stromen uit elkaar moeten houden, bij de mens is dat de strotklepje en het strottenhoofd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Keel_(anatomie)