Wat is de winst van zoveel verschillende online zoekmachines?

Je kent het vast wel, als je iets op internet wil opzoeken ga je meestal naar een zoekmachine (google, yahoo). Onlangs is ook Bing erbij gekomen. Nu vraag ik me af wat daarbij gewonnen wordt. Uiteindelijk verschilt het zoekresultaat niet (echt) van elkaar want meer documenten over je zoekterm zijn er gewoon niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoekmachines geven verschillende dingen prioriteit.

Zo kan het zijn dat Google binnenkort gaat bekijken waar je bent en aan de hand daarvan de zoekresultaten rangschikt dus degeen die het dichtstbij is als eerste. Afhankelijk van wat je zoekt.

Betaalde links worden altijd duidelijk apart weergegeven. Zodat het duidelijk is dat er voor betaald wordt.

Google werkt o.a d.m.v. pagerank, genoemd naar de oprichters ervan Larry Page en Sergey Brin, zie link. Dat is een systeem dat kijkt en meet hoeveel andere pagina's er naar jouw site linken en hoeveel bezoekers je krijgt. Op die manier kan hij meten dat een site als nu.nl betrouwbaarder of beter zal zijn dan mijkenjeniet.nl of ikbenonbetrouwbaar.nl
De grootste,bekendste sites komen dan hoger te staan.

Verder heeft het te maken met meta-tags. Dat zijn woorden die een site-eigenaar aan zijn site kan geven in een document dat door Google gelezen kan worden. Als je site over fietsen gaat dan kan je dus alle woorden die met fietsen te maken hebben en die op jouw site staan erin zetten zodat Google zijn scrawler goed kan zien waar jouw site overgaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

de weg waarlangs ze zoeken verschilt
de eerste hit verschilt zeker als het een gesponsorde zoekmachine is

zelf zoek ik met twingine dan kun je er 2 naast elkaar zettten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi , klopt g.v. 'er want elke zoekmachine heeft zijn eigen selectie methode ( die onderhevig kan kan zijn aan allerlij belangen ( ook commercieele) ).

Dus ik zoek met 20 eng. en trek daar de G.G.D uit.

m.vr.gr. . ... dirk ...

Toegevoegd na 1 minuut:
daar is ook een prgr.'tje voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zoekmachines worden dik betaald door 't plaatsen van reclame's en gesponsorde zoekresultaten.

Bijv. pizzeria Mario betaalt Google 500 dollar voor 't 1 miljoen keer laten zien van die pizzeria in de eerste 3 zoekresultaten als iemand 'pizza' intikt als zoekopdracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de winst van de zoekmachines zit vooral in de informatie die de zoekmachines van jou krijgen door de zoekopdracht deze informatie is veel geld waard en word gebruikt voor reclamedoeleinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt het vinden van specifieke informatie eenvoudiger. Voor films ga ik naar youtube (zoek machine) voor internet sites naar google.

En voor algemene zoek vragen gebruik ik Copernic (meta zoek programma). En met kartoo.com zie ik onderlinge verbanden en dat is soms ook nuttig.

Kortom, elke zoekmachine heeft zijn eigen doelgroep.