Wat zijn de gevolgen van nagelbijten?

Ik bijt nu al jaren aan een stuk mijn nagels maar wat zou er gebeuren moest ik verder doen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.4K
SimonV
2 jaar geleden
Zie:
https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/vraag/393952/gevolg-nagelbijten/
SentWierda
2 jaar geleden
Behalve de verwijzing van SimonV nog zo'n tien andere GV-vragen en antwoorden. Zoekterm: nagel bijten

Antwoorden (1)

Dan staan jou, behalve er onverzorgd uitziende handen, de volgende mogelijke symptomen te wachten:
- geïnfecteerde wondjes rond de nagels. Soms kan het nagelbed ontsteken (paronychia).
- beschadigd nagelbed en daardoor deformatie, dat betekent: slechte ontwikkeling van de nagels
- gebitsslijtage
- maagproblemen

Dwangmatig nagelbijten veroorzaakt niet alleen esthetische problemen aan je handen, maar heeft ook gevolgen voor je mondgezondheid. Door beschadigde nagels vaak in contact te laten zijn met speeksel uit je mond geef je schimmels de kans om zich te vestigen. Jouw handen komen in contact met virussen, bacteriën, parasieten en vuil en vervolgens ga je op die nagels met schadelijke stofjes eronder bijten. Ook is het belasten voor het oppervlak van je gebitselementen, het glazuur kan slijten en er kan tandvleesontsteking worden veroorzaakt. Dwangmatig nagelbijten verhoogt de kans op gaatjes en een nare geur uit de mond (slechte adem).

Ook kan het kaakgewricht door de mechanische belasting van het nagels bijten geïrriteerd raken en pijn gaan geven bij het kauwen van voedsel en bij andere bewegingen. Dat kan zelfs leiden tot oorpijn.
. . .
belasten = belastend
Toegevoegd op 30 januari 2022 12:30: tekst
Amadea