Welke scrub moet je gebruiken bij de intieme zone?

Op internet staat niks specifiek over scrubben bij de intieme zone. Ik neem aan dat je niet alles daar kan gebruiken. Of kan je een natuurlijke scrub zelf maken?

2 jaar geleden
8.1K
Ritsuka
2 jaar geleden
Die huid is te gevoelig om te scrubben
Pieterke
2 jaar geleden
Niet scrubben en ook geen zeep gebruiken, alleen met water wassen. De huid is daar erg gevoelig.

Antwoorden (1)

Laat de scrubmiddeltjes achterwege als het om je vagina scrubben gaat, hiervoor kun je het beste gewoon een washandje gebruiken. Zeep is niet goed voor je natuurlijke zuurtegraad van je vagina en dit kan weer leiden tot een schimmelinfectie.
.

Het blijft jammer dat je momenteel afwijkt van de huidige norm als je als vrouw je schaamhaar niet scheert.

Schaamhaar werkt beschermend: het voorkomt dat bacteriën, ziekteverwekkers, vuil en ziektekiemen het gevoelige vaginale gebied binnendringen.
Het kan het risico op verschillende infecties minimaliseren en wrijving tijdens seks en dus verwondingen voorkomen. Al met al vervult schaamhaar een belangrijke functie voor ons lichaam.
Een studie wees uit dat vrouwen die hun schaamhaar regelmatig scheren, een hoger risico lopen om genitale herpes, genitale wratten of de gevreesde papillomavirussen op te lopen.
Een ander gevaar bij het verwijderen van schaamhaar zijn mogelijke snijwonden door een scheermesje.
Bij het epileren - het uittrekken van het haar vanaf de wortel - kan er een ontsteking ontstaan. Nieuw haar kan daar naar binnen gaan groeien. Het lichaam reageert hierop door de huid op te blazen, die in het ergste geval kan uitgroeien tot etterende steenpuisten.
Scheren kan wel enkele voordelen hebben. Luizen kunnen zich dan moeilijk in het genitale gebied nestelen.

Hoogleraar huidinfecties Henry de Vries (AMC): ontstoken haarzakjes en een krentenbaard, dat zijn de meest voorkomende aandoeningen die hij tegenkomt. Door het scheren of waxen kunnen heel kleine wondjes ontstaan. Bacteriën die anders probleemloos op de huid zitten, krijgen dan een toegangspoort om naar binnen te dringen. De stafylokok, een bacterie die eenderde van de mensen bij zich draagt, is de grootste boosdoener. Om wondinfecties te voorkomen, wordt in ziekenhuizen de huid voor een operatie dan ook niet meer geschoren. Ook genitale wratten kunnen zich over de hele schaamstreek uitbreiden door slordig scheren. Die wratten loop je niet sneller op zonder schaamhaar, maar als er eenmaal een wrat zit die beschadigd raakt, kan het virus zich gemakkelijk verspreiden.
SimonV