wat moet ik doen als ik per ongeluk toch met een net gezette piercing onder de zonnebank ging?

het doet nu echt super veel pijn (het is een helix)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Hoe doe je dat per ongeluk?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je hebt het al ontdekt: houd je altijd aan de voorschriften. Ik sluit me bij de andere reacties aan, maar wil nog toevoegen dat je ook de wond met seba-med moet schoonmaken. Een blok zeep, natmaken, de zeep op/rond de piercing smeren en het sieraad heen en weer draaien. Geen unicura of alcohol er op doen, dan maak je de wond erger.

Antwoorden (2)

De wond van de piercing is nu, doordat jij je niet aan de voorschriften hebt gehouden, aan de binnenkant verbrand doordat het metaal van het staafje of ringetje is verhit. Dit kan een infectie veroorzaken. Bovendien kan door de U.V.-stratling celgroei worden gestimuleerd en dat kan zorgen voor een woekering van granulatieweefsel. Je kunt het best hierover contact opnemen met je huisarts!
. . .
stratling = straling
Toegevoegd op 21 juli 2020 13:18: tekst
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
UV-straling is niet zo heet, dat metalen staafjes of ringetjes je huid of wondjes verbranden. De UV-straling is wel erg schadelijk voor het beschadigde weefsel en het herstel daarvan.
https://richtlijnendatabase.nl/richtlijn/wondzorg/wondzorg_instructies_aan_de_patient/acute_wond_litteken_in_de_zon.html
Mag ik onder de zonnebank? Absoluut niet! En zeker niet gedurende de eerste 6 weken. Dit is natuurlijk afhankelijk van welke piercing je hebt en of deze direct wordt blootgesteld aan de UV straling. Wanneer je piercing blootgesteld wordt aan de UV straling, dan is het gedurende de eerste 6 weken af te raden.
Zowel in de literatuur als in de praktijk is het advies om wonden niet bloot te stellen aan uv-licht in de genezingsperiode, vanwege de kans op huidkanker, vertraagde wondgenezing of littekenvorming en hyperpigmentatie.
Het verstandigst is om naar de HUISARTS te gaan. Deze heeft zeer waarschijnlijk middelen om de wondjes sneller te laten genezen. Loop geen risico op bijwerkingen door het UV-licht van de zonnebank.