Uit welke cultuur komt de gezichtsversiering met diep gesneden symmetrische littekens?

Een vraag over het gebruik van cosmetica deed me denken aan de diverse culturen met extreme lichaamsversieringen. De tatoeëringen bij de Maori's, de kleitabletten in de onderlip bij een Afrikaanse stam en de ringen om de giraffenhalzen bij enkele stammen in Afrika. In Frankrijk zag ik een politieman van Afrikaanse afkomst die diepe symmetrische littekens had in zijn gezicht. Dit gebruik kan ik echter niet terug vinden bij een Afrikaanse stam. Heeft het eventueel een spirituele achtergrond?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De Mursi doen dit wel op hun lichaam.
Ze zijn meer bekend om de ‘schoteltjes’ in de lip.
Bedoel jij echt in het gezicht?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De schoteltjes in de onderlip zie je bij vrouwen van een bepaalde cultuur, maar ik bedoel specifiek de gekerfde littekens bij mannen in het gezicht. Omdat de man als politieagent werkt in Frankrijk denk ik, dat hij oorspronkelijk uit een Franse kolonie komt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Een mooi artikel: https://blendup.art/nl/tatuagens/historia/scarification-in-africa-the-tradities-station-eindigend/
Schijnt dus in veel meer delen van Afrika voor te komen (kwam voor).
Ook in het gezicht en ook andere delen van het lichaam.
Amadea
4 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: ik kwam het eerst met die informatie en daarna is het eerste antwoord (zoals ik al verwachtte) uitgebreid met tekst en een foto.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea en @SimonV
Het belangrijkste is, dat er nu een prachtig volledig mooi overzicht is van de scarification. Had niet verwacht, dat het zou oud was en ook zo breed voorkwam. Ik kende ook het woord scarification niet. Bedankt.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea
Kwam de NRC al niet eerder met die informatie? Of moeten we hun eerste zin (die je ook kan lezen zonder abonnement) en jouw zin, zien als puur toeval ipv een herschreven zin zonder dat je je bron vermeldt?
https://www.nrc.nl/nieuws/2001/05/31/druppels-op-het-hoofd-7543996-a1281321
"Sommige etnische groepen hebben uitbundige geometrische patronen van stippen en strepen op hun gezicht." "Sommige groepen bedekken het hele lichaam met stippen en strepen en ook het gezicht wordt uitbundig versierd met geometrische patronen." En wat zou het uitmaken wie het eerste een bron weet te vinden die de informatie verschaft die de vraag beantwoordt? Zolang de bron maar klopt, en de conclusie die je eruit trekt maar klopt, en dat is eigenlijk een beetje de vraag. Want waarom enkel richten op Soedanezen, als ook stammen uit andere landen zoals het naastliggende Ethiopië dit ook doen? Is dat dan omdat jouw bron het niet vermelde? Wie zegt dat de man in de vraag geen Ethiopiër was?

Antwoorden (3)

Het betreft Soedanezen die hun huid al eeuwenlang met littekens versieren. Dit wordt scarification genoemd en per regio verschilt het: Noord-Soedanese stammen hebben meestal alleen wat inkervingen op de slapen, maar in het zuiden van het land kent de creativiteit geen grenzen. Sommige groepen bedekken het hele lichaam met stippen en strepen en ook het gezicht wordt uitbundig versierd met geometrische patronen. Elke etnische groep (er dat zijn er ruim 150) heeft zijn eigen littekenpatronen. Kenners kunnen in één oogopslag zien waar iemand vandaan komt.

De achterliggende reden om dit te doen is niet verfraaiing, maar om aan te tonen hoe dapper ze zijn. De scarification is namelijk een heel pijnlijk gebeuren, veel pijnlijker dan bijvoorbeeld een piercing. Binnen een etnische groep wordt het ook gebruikt om aan te geven hoeveel vijanden men al gedood heeft.
Amadea
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
-min Er is geen goede reden om scarification enkel te pinnen op Soedanezen, huidig Soedan of stammen die leven in het huidige Soedan.
https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.2310/7750.2007.00026
https://www.huffpost.com/entry/scarification_n_5850882 (Deze bron gaat voornamelijk over mensen uit Burkina Faso, dat zegt dan niet dat het gebruik daar vandaan komt) Ook over de achterliggende gedachte, wordt meer gespeculeerd dan enkel dapperheid. https://hadithi.africa/2019/02/11/the-history-of-scarification-in-africa/ Geeft een limitatieve opsomming, met wederom allerlei andere gebieden die niet enkel zijn "Soedan".
Amadea
4 jaar geleden
Het is niet de bedoeling om te beweren dat alleen Soedanezen dit zouden doen. Lees de vraag nog eens, dan wordt hopelijk duidelijk dat het gaat om een persoon afkomstige uit een voormalig Franse kolonie en de wens te weten uit welk land die zou komen.
LeonardN
4 jaar geleden
"uit een voormalig Franse kolonie" Dat staat NIET in de vraag, MAAR:
-Er zijn veel landen die Franse kolonieën zijn geweest en waar scarification een ding is of was.
-Soedan was volgens mij nooit volledig een Franse kolonie (wel deeltjes onder bezetting)
-Bedoel je wellicht Frans-Soedan? https://nl.wikipedia.org/wiki/Frans-Soedan , dat is dus niet wat nu Soedan is, maar is opgesplits in allerlei andere landen o.a. Frans-Guinea, Ivoorkust, Dahomey en Mali Hoe dan ook ALS het niet je bedoeling is om te beweren dat het hier wel zeker om een Soedanees moet gaan, zou ik dat aanpassen: Ik lees:
Vr: Uit welke cultuur komt de gezichtsversiering met diep gesneden symmetrische littekens?
Antw: Het betreft Soedanezen die hun huid al eeuwenlang met littekens versieren. Zelfs ALS je kan bewijzen dat (delen) van Soedan onder Frans regime hebben gezeten, is nog niet gezegd dat de man die elder161 Soedanees was. Het kan ook wel. Ook als de man dus niet vanwege koloniale binding in Fr is gekomen.
De oorsprong van deze cultuur is onbekend. Van de Olmeken zijn al beelden uit ongeveer 1000 v.Chr. gevonden met symmetrische littekens op het gezicht. Deze werden (inderdaad) met spirituele macht geassocieerd. De Olmeken leefden in het zuiden van Mexico.
Met dank aan Simonsdochter voor een bron.
SimonV
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
"De oorsprong van deze cultuur is onbekend" Klopt uiteindelijk kan ik ook geen duidelijke oorsprong vinden. Ik weet niet exact wanneer men stelt dat mensen vanuit "Euraziëfrika" naar "Amerika" zijn gelopen, maar als het van 1 oorsprong afkomt zou het dan dus zelfs voor die tijd geweest moeten zijn en aangezien het gaat om huidmodificatie is dat moeilijk terug te vinden*. Aan de andere kant is het ook mogelijk dat het op meerdere plekken in meerdere tijden los van elkaar is ontstaan. Ook de beeldbewerking is een lastige in mijn ogen, want hoe weten we of scarificatie, tattoeage of zelfs gezichtstekeningen bedoeld worden?
Je vraag lijkt zich vooral te richten op Afrika, dus daar zal ik wat over proberen te zeggen.

Scarification in Afrika, waar je het over hebt, komt voor onder allerlei stammen in voornamelijk Sub-Sahara Afrika.

Welke culturen?
https://en.wikipedia.org/wiki/Scarification#Reasons (vertaald)

Een aantal etnische groepen in Sub-Sahara Afrika die traditioneel scarificatie toepast zijn: Gonja, Dagomba, Frafra, Mamprusi, Nanumba, Bali, Tɔfin, Bobo, Montol, Kofyar, Yoruba, en Tiv stammen uit West Afrika, en de Dinka, Nuer, Surma, Shilluk, Toposa, Moru, Bondei, Shambaa, Barabaig, and Maasai stammen uit Oost Afrika.

Wat is de (spirituele) achtergrond? (zelfde bron)

De redenen zijn divers, en niet gelijk over alle stammen, ook zullen er meer redenen zijn die niet (meer) bekend zijn.

-Beter zichtbaar dan tatoeage op donkere huid
-Endorfines komen vrij, welke een euforische staat teweeg kunnen brengen
-Bij vrouwen kan het de wil om kinderen te krijgen representeren. Ze laat als het ware zien dat ze de pijn kan verdragen en volwassen is.
-Het kan sociale acceptatie binnen de stam vergemakkelijken (iets wat ook veel geïnterviewden aangeven in de andere bron; zonder littekens hoor je er niet bij)
-Het wordt gebruikt als groepsidentificatie, men kan zo andere stamleden onderscheiden van eigen.
-Sommige stammen bijvoorbeeld een aantal in Noord-Ghana denken hiermee ziektes te genezen
https://hadithi.africa/2019/02/11/the-history-of-scarification-in-africa/ (extra genoemde redenen)
-Gezichtsscarring zou je minder aantrekkelijk maken voor de geest des doods. (kopje: scarification under men)

===

Sociaal stigma (beide kanten op).
https://www.huffpost.com/entry/scarification_n_5850882
In deze bron leggen mensen uit dat er vooral ook een sociaal stigma heerst als je geen littekens had, je hoorde er dan niet bij, maar dat ze nu juist met littekens weer een sociaal stigma ervaren buiten de stam (in de stad).

Scarification zou al terug te vinden zijn op beelden van 8000 v. Chr. gevonden in wat vandaag Jordanië genoemd wordt. (bron beneden, books.google)

Heel makkelijk 1 cultuur is er dus niet aan te wijzen, vooral ook omdat dit gebruik niet enkel in Afrika voorkomt.
https://www.nationalgeographic.com/news/2004/7/scarification-ancient-body-art-leaving-new-marks/
Onder de Maori was scarification (o.a.) weer een initiatie-rite voor jongens om man te worden.
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Waar de politieagent uit je verhaal nu exact vandaan kwam is niet zeker te zeggen met de huidige informatie. Als hij uit een voormalige Franse kolonie kwam, laat dat nog een hoop open, zelfs als je voormalige Franse kolonie+Sub Sahara neemt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Franse_koloniale_rijk#/media/Bestand:131Etendue_de_l'Empire_Français.png
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sub-Sahara#/media/Bestand:Sub-Saharan_Africa_with_borders.png Aan de andere kant is het ook niet zo heel belangrijk (ook niet voor de vraag) lijkt me.
Er zijn meerdere plekken op aarde waar dit verschijnsel voorkomt, als er al 1 oorsprong is, dan is dat wel zo lang geleden, dat daar niets meer over te vinden is.