Wanneer in de geschiedenis is het ideaal van het overmatig gespierde lichaam begonnen?

Tegenwoordig zie je op de fitness veel mensen die alleen maar met halters werken en veel minder met de cardio. Toch moet dit ideale lichaamsbeeld al heel lang bestaan hebben? Ook vrouwen doen hier steeds meer aan mee.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.5K
tinus1969
4 jaar geleden
De vraag is of dit lichaamsbeeld voor mannen ooit langdurig uit de mode is geweest; je kunt je goed voorstellen dat 'spierkracht' vanwege de krachtige uitstraling altijd wel aantrekkelijk werd gevonden. Genuanceerd; bepaalde lichaamsbeelden/vormen raakten uit de mode zodra die lichaamsvormen werden geassocieerd met de werkende klasse. Zo was een gebruind lichaam tot circa de 19e een teken dat je op het land werkte, en 'dus' een arme boer was. Een bleek lichaam was een teken van welstand; om dezelfde reden was ook een gespierd lichaam waarschijnlijk een tijd uit de mode.

Het beste antwoord

De Egyptenaren streefden al naar (overmatig) gespierd lichaam.

Sandow (begin 1900) wordt gezien als de eerste moderne bodybuilder. De winnaar van de Mr. Olympia-wedstrijden ontvangt dan ook een beeldje van deze pionier als trofee.
In India dateert bodybuilding echter al uit de 11e eeuw, waar het werd beoefend met stenen en houten halters genaamd nals. Deze nals werden door bodybuilders geheven om hun algehele kracht, uithoudingsvermogen en gezondheid te verbeteren in fitnesscentra die leken op onze moderne faciliteiten.
Maar sinds Sandow werd een overmatig gespierd lichaam vooral ontwikkeld voor esthetische doeleinden en niet alleen om de spierkracht te verbeteren.
SimonV