Waarom dragen vrouwen vanuit historisch oogpunt make-up?

Wat is de oorspronkelijke reden dat vrouwen heel vroeger make-up zijn gaan dragen? Is dat te verklaren of is het om dezelfde reden als tegenwoordig: misschien toch een beetje onzekerheid?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Egyptische vrouwen maar ook mannen gebruikten in 4000 v. Chr. make-up voor een groot deel om de goden te behagen, omdat ze dachten dat hun uiterlijk rechtstreeks verband hield met hun spirituele waarde. Zo geloofden zij dat het hen de bescherming van de goden Horus en Ra bood.
Egyptenaren meenden ook dat make-up magische genezende krachten had, en dat klopte: onderzoek heeft aangetoond dat de op lood gebaseerde cosmetica die langs de Nijl werd gebruikt, daadwerkelijk hielp bij het voorkomen van ooginfecties.

Romeinse vrouwen gebruikten make up hoofdzakelijk om de mannen te behagen.
SimonV
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De redenen waren toen dezelfde als nu: Vrouwen willen zich mooi/mooier maken, hetzij voor zichzelf hetzij voor een (eventuele) partner. Sommige vrouwen voelen zich kaal zonder make-up of ze voelen zich onzeker zonder make-up. Er is dus geen historisch oogpunt voor te noemen.