Als ik het idee heb dat ik stink ruiken andere dat dan ook sowieso?

Soms dan heb je het idee dat je beetje zweet en stinkt dan ruik je dat een beetje in je trui bijvoorbeeld maat ruiken andere dat dan ook sowieso ik heb het idee dat je jezelf eerder ruikt dan andere jou?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
11.8K
Pieterke
4 jaar geleden
Het kan zijn dat een ander het dan ook ruikt. Maar ik denk, gezien je andere vraag, dat het bij jou allemaal wel mee zal vallen met dat stinken. Je gaat tenslotte elke dag in bad.En ik neem aan dat je ook regelmatig schone kleren aantrekt.

Antwoorden (3)

ZELF ruik je het meest, omdat de meeste stoffen vrijkomen onder je warme en vochtige oksels en die oksels zitten het dichtst bij je eigen neus.
Nagenoeg alle mensen hebben een eigen lichaamsgeur. Heeft te maken met de stoffen die je huid uitscheidt en de bacteriën die de uitgescheiden stoffen afbreken. Als er veel zwavelverbindingen in je eten zaten (uien, prei, knoflook) zal je het meest ruiken. Juist veel zwavelverbindingen stinken erg. Je huid scheidt ook hormonen uit en ook die worden afgebroken tot geurstoffen.
De gewoonte om elke ochtend even te wassen of douchen moet over het algemeen meer dan voldoende zijn.
Er zijn mensen die wegens een "ziekte" veel amines uitscheiden en naar vis ruiken. Daar kunnen ze weinig aan doen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus je ruikt jezelf eerder dan andere jou ruiken? Je kunt dus als je in je trui ruikt een zweerlucht ruiken maar andere hoeven die niet persee te ruiken op internet stond dat je jezelf minder snel rook
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het heeft natuurlijk ook een beetje te maken met de gewenning van een geur. Zelf zal je je trui misschien niet zo snel ruiken, maar als je elke avond je kleren uithangt (en niet op een hoopje gooit) en regelmatig verschoont zal een ander je heus niet ruiken. Ik ruik altijd eerst aan de truien e.d. en als ik het eten (keukengeur) van de vorige dag nog ruik trek ik iets schoons aan. Wat er dan die dag met je gebeurt zal een ander qua geur niet opvallen.
Als je je (zweet) ruikt, ruiken andere mensen je zeker.

Als je jezelf niet meer ruikt, kan het toch zijn dat anderen je wel ruiken.
Het reuksysteem gedraagt zich echt als een speurneus: nieuwe geuren (koffie, warm brood, andermans zweet) worden onmiddellijk opgepikt, maar wat saai is raakt al snel op de achtergrond. Waar in het systeem de reukgewenning optreedt, is onder wetenschappers nog een punt van discussie. Het kan zijn dat de receptoren het erbij laten zitten als een bekende geur langskomt en dat daardoor het signaal dat ze naar de hersenen sturen snel uitdooft. Het kan ook zijn dat de signalen wel aankomen maar dat het reukcentrum ze nauwelijks meer oppikt: een vertrouwde geur is daar oud nieuws.
Zo gaat het ook met onze eigen lucht. De bacteriën die de geur vormen van onze adem, ons zweet, onze ontlasting en onze winden zijn voor de neusreceptoren en het reukcentrum bekend terrein. Dag in dag uit voortdurend jezelf ruiken, het zou tot overbelasting kunnen leiden van de toch al hard werkende reukreceptoren. Niet voor niets worden die om de maand vervangen. Het constante bombardement aan geurmoleculen en de schade die ingeademde stofdeeltjes kunnen aanrichten, maakt dat receptoren snel aan vernieuwing toe zijn.
Het is dus de gewenning die maakt dat we ons eigen zweet niet goed ruiken na het sporten. Wie wil weten of de lichaamsgeur nog deugt, moet niet de eigen neus vertrouwen maar de mensen om zich heen.
SimonV
4 jaar geleden
"Als ik het idee heb dat ik stink" Idee zit in je hoofd, dus is het niet waar.

Als je daarentegen vraagt "Als ik mezelf ruik en vind dat ik stink". ligt het aan wat je ruikt.
Transpiratie is lichaamseigen, wanneer je je inspant of te dikke kleding draagt dan wel dat het erg warm is, komen de druppeltjes. En vocht is vocht, maar met een goede deodorant kan je de lucht verfrissen.

Kleding die niet schoon is ruikt ook en hoe langer die gedragen wordt, hoe erger de lucht.
Wassen van je kleding -vaak genoeg- en niet alleen maar luchten, is hier het antwoord op behalve natuurlijk dagelijks schoon ondergoed/shirt en sokken.

Antwoord op je vraag: ja anderen ruiken het ook en de een eerder dan de ander.