Wanneer verdwijnt wrat als er zwarte puntjes op zitten?

Hoi medeleden, ik had een vraag over een misschien niet heel smakelijk onderwerp maar... ik heb nu ongeveer 1 jaar een wrat op mijn vinger zitten en ik haat hem
en er staat op internet dat als er zwarte puntjes te zien zijn de wrat gaat verdwijnen, en dat heb ik ook. Maar hoe lamg duurt het dan voordat hij weg is? Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
40.9K
Amadea
5 jaar geleden
Dan ga je naar je huisarts om 'm te laten bevriezen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat heb ik al 3X gedaan

Antwoorden (2)

Zestig tot tachtig procent van de wratten verdwijnt binnen twee à drie jaar, ook zonder behandeling. Waarschijnlijk is dat zo omdat de patiënt na verloop van tijd immuniteit ontwikkelt tegen het (besmettelijke) humaan papillomavirus dat de huidinfectie veroorzaakt. Hierdoor gaan de huidcellen sneller delen en vormen een dikkere hoornlaag. Het is helaas niet mogelijk m het virus rechtstreeks te doden of te inactiveren.

Kleine zwarte puntjes zijn een bij wratten horend verschijnsel en hebben niets te maken met een genezingsproces. Het zijn zogeheten getromboseerde capillairen: gestolde puntbloedinkjes van bloedvaatjes die zich binnen de wrat bevinden.

Het is gewoon afwachten wanneer het zover is. Alleen als de wrat na drie jaar nóg niet is verdwenen is hulp van een arts nodig, want dan zal die niet meer spontaan genezen.
Amadea
5 jaar geleden
Zodra je zwarte puntjes krijgt is dat volgens mij een teken dat de wrat erger wordt..
Je kan hem het best laten bevriezen bij je huisarts (als je er last van hebt, of je het er niet aangenaam uit vind zien).
Het kan zo zijn dat het niet veel effect heeft dit is bij iedereen anders, maar dan is een tweede behandeling nodig of een derde.
Wanneer je de behandeling hebt gehad kan je het beste er als eerst een pleister op doen want een wrat blijft leven door lucht.
Op een gegeven moment kan je de pleister er vanaf halen en wacht je totdat je wrat er vanaf valt.
Ik heb ook een keer gelezen dat je ook ductape op je wrat kan doen als je hem niet wil laten behandelen maar ik weet niet zeker of dit wel zo goed voor je is.