Als er geen haren op je moedervlek groeien kan dat een gevaarlijke gevolg hebben na een paar jaar?

Een vriend zegt dat het kankerverwekkend is als er geen haar op je moedervlek groeid

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K
Castle
6 jaar geleden
Dit lijkt me regelrechte onzin. Wat moeten haarzakjes in je moedervlek te maken hebben met kanker. Ik heb (zoals vele) moedervlekken zonder haartjes. Betekend dit het einde voor mij? Nee dus....ONZIN.
Ritsuka
6 jaar geleden
Onzin
Cryofiel
6 jaar geleden
Het meest verontrustende aan deze vraag is dat je aangeeft dat je nogal goedgelovig bent aangelegd. Wat dan wel weer geruststellend is, is dat je in ieder geval navraag doet als je iets hoort.

Antwoorden (1)

ee, dat is nonsens.
Er zijn verschillende soorten moedervlekken, onder te verdelen in gewone, goedaardige moedervlekken en onrustige moedervlekken. De laatste kunnen in sommige gevallen uitgroeien tot een plek met huidkanker, een melanoom. Het gaat om de volgende moedervlekken, in oplopend risico:
Kleine egaal bruine moedervlekken die bovenop de huid liggen. Dit zijn de meest gangbare. Er is een heel klein risico dat ze veranderen in een melanoom.
Kleine, aangeboren moedervlekken, meestal met donkere HAREN begroeid. Ook deze moedervlekken hebben een zeer laag risico, zeker als ze kleiner zijn dan vier centimeter.
Moedervlekken die op latere leeftijd zijn ontstaan en vlak in de huid liggen (niet verheven) hebben een iets grotere kans om een melanoom te worden.
Vlak in de huid liggende, wisselend gekleurde moedervlekken (ook wel “atypische moedervlekken” genoemd) hebben iets meer (maar nog steeds een heel kleine) kans om in een melanoom te ontaarden.
Bij grote, aangeboren moedervlekken die minstens acht centimeter groot zijn, bestaat een vrij grote kans dat ze zich tot een melanoom ontwikkelen.
SimonV