Ik wil graag mijn eigen kleding maken, waar moet ik beginnen?

Ik ben een vrouw van 21 jaar en ik ben 1.94m lang. Ik vind het heel moeilijk om kleding in mijn maat te vinden. Ik heb laatst wel broeken gevonden. Maar shirtjes of vesten/jasjes met een mouw die lang genoeg is, of een rokje of jurkje dat ook daadwerkelijk mijn billen bedekt is vrijwel niet te vinden. Ik wil deze dus zelf maken, maar ik heb geen flauw benul waar ik allemaal aan moet denken als ik zulk soort dingen ga doen. Waar kan ik goede, maar niet te dure stoffen halen? Ik heb een naaimachine, maar hoe gebruik ik deze? Kan iemand mij in de goede richting wijzen? Alvast heel erg bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Kleding zelf maken lijkt mij niet makkelijk zonder daarvoor een goede opleiding of talent te hebben. De kans op een resultaat waar je tevreden mee bent, is klein. En als je uren besteed hebt aan het werk, heb je nog steeds maar één kledingstuk, terwijl je een hele verzameling nodig zal hebben, toch? Het lijkt mij verstandiger om beter te zoeken naar geschikte winkels. Winkels zijn nu, met internet, veel makkelijker te vinden dan vroeger. Misschien kan je ook eens informeren bij verenigingen van lange mensen. Het lijkt mij dat die ook tips kunnen geven. Kleding maken kan je nog steeds kiezen als hobby, maar dit doen uit "noodzaak", lijkt mij niet aan te raden.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Antoni er is inderdaad wel kleding op de markt voor lange mensen. Maar vaak erg duur. Juist omdat er lastig aan te komen is worden de prijzen lekker opgeschroefd. Jeans bijvoorbeeld is geen probleem. Maar een mooie damesbroek of pantalon daar betaal je flink voor of moet je speciaal laten maken. Een joggingbroek. Merkloos geval met een extra beenlengte kost €69,- terwijl iemand met een normale beenlengte dit bedrag betaald voor een joggingbroek van bijvoorbeeld Nike. Die extra lange T-shirts waar nu steeds reclame voor gemaakt word op de radio. Effen wit geval €39,- voor 2...totaal krankzinnig. Ik snap IceLemon wel. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik wil heel graag een cargobroek met extra beenlengte. Het is gewoon niet te krijgen. :-(

Antwoorden (2)

Ga op naailes. Je kunt vast wel iemand vinden in of in de buurt van de plaats waar je woont, Google er eens op, of vraag in buurthuizen of daar cursussen gegeven worden. Er wordt ook cursus gegeven door ENSAID, die zitten in veel verschillende plaatsen. Als je toch aan het googlen bent, zoek dat ook eens op. Met een goede basis kun je een eind komen, en is de kans kleiner dat je het na een keer proberen opgeeft.
7 jaar geleden
Je kunt ten eerst op naailes gaan en om het helemaal zelf te doen kun je stoffen kopen op de markt en een naai-tijdschrift in de winkel met alle vormen en afmetingen.