Wat te doen tegen puistjes op de rug voordat je op vakantie gaat?

Aankomende week ga ik voor twee weken naar Spanje en ik heb last van puistjes op mijn rug. Nu wil ik hier natuurlijk van af dus daarom de vraag: Wat moet ik doen voordat en tijdens mijn vakantie om van de puistjes af te komen?
Ik let al heel goed op mijn voeding en heb al verschillende cremes geprobeerd..

Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (1)

In een week kan je het wel verminderen, maar weg zal het waarschijnlijk niet gaan.
Als de puistjes geen oorzaak zijn van een bepaalde medische aandoening dan kunnen deze tips je helpen (helpen vooral bij jeugdpuistjes):

1. Let op je voeding. Te veel suiker en vet, het is geen mythe, veroorzaken/verergeren nou eenmaal puistjes.

2. Reinig je huid. Doe dit met een goede natuurlijke reiniging die je moet afspoelen en die bij jouw huid past. Gebruik geen reiniging met sodium laureth sulfate of andere chemische stoffen. Gebruik ook geen reinigingsdoekjes.

3. Verzorg je huid naast de reiniging. Kijk eerst goed naar je huid en kies producten die daar bij passen en koop niet zomaar een crème 'tegen acne'. Als je een dikke droge huid hebt kun je het beste een peel en een verzorgende antibacteriële splash gebruiken; als je huid dun is heb je de peel misschien niet nodig. Gebruik ook alleen een scrub als je puistjes niet extreem erg zijn want anders krabt dat de puistjes open en verspreid het de verontreinigen over je gezicht.

4. Zit er niet aan, knijp ze niet uit (je zit er niet recht voor en hebt niet de juiste techniek), krab niet, zit er überhaupt niet aan. Dat verspreid alleen maar bacteriën.

5. Bezoek nog even snel een schoonheidsspecialiste. Die kan je vertellen of ze er wat aan kan doen: waarschijnlijk zal ze het uit gaan reinigen, dan knijpt ze de puistjes uit op de juiste manier zodat er niet nog meer puistjes komen en er geen littekens ontstaan. Spreek met de schoonheidsspecialist af wanneer je weer een behandeling nodig hebt, hoevaak verschilt dus per persoon.

Gebruik ook de juiste producten en merken. Als iets tussen de 0.50 en 5 euro kost dan is het hoogstwaarschijnlijk troep. Natuurlijke goede ingrediënten kosten nou eenmaal veel.

Vermijd deze ingrediënten (er zijn er nog veel meer maar ken ze niet allemaal):
Sodium Laureth Sulfate (chemische stof dat het product laat schuimen)
Paraffinum Liquidum (komt van aardolie, sluit de huid af)
Allerlei parabenen

Vermijd deze merken (de nachtmerries van elke huidspecialist en schoonheidsspecialist):
Nivea
Dove
Goedkope merken meestal onder 1 euro

Topmerken:
Cenzaa (natuurlijk en erg effectief, cenzaa.nl)
Weleda (ook natuurlijk, te koop bij de Holland & Barrett)

Laat je ook niet misleiden door ieder 'natuurlijk' merk. De Tuinen/Holland & Barrett staat ook bekend als een natuurlijke winkel maar verkoopt ook nog producten van het eigen merk met sulfaten en paraffine.