Wat is beter voor je haar: iedere avond stylingproducten uitborstelen of vaker je haar wassen?

Er gaat bij mij best wat spul in m'n haar: mousse, wax, haarlak. Ik wil niet iedere avond wassen. Wat kan ik het beste doen? Laten zitten voor de volgende dag, uitborstelen en wat product erbij de volgende dag of toch (vaker) wassen? Ik heb kort haar.

Toegevoegd na 2 dagen:
Toevoeging: de 'wax' die ik gebruik is vaker een klei (clay matte) dan een echte wax.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Jammer dat je zo vaak wax gebruikt, wax is vet en kun je er niet uitborstelen, als vervanging voor de wax zou je kunnen kiezen voor bijvoorbeeld een gel, of gelcreme. Als er wax in je haar zit is er dus geen andere optie dan het uit te wassen. Door de lak wordt het effect van de wax, de glans, toch grotendeels teniet gedaan.
Door je haar dagelijks te wassen, loopt je haar grotere schade op dan dat je de producten uit zou borstelen, het beste kun je dus de wax vervangen voor een niet vet product. Daardoor kun je je stylingproducten 's avonds uit je haar borstelen en wordt je haar verzorgd door het huidvet dat over en door je haar verdeeld wordt door het borstelen. Het beste voor je haar is dus de stylingsproducten eruit te borstelen, maar omdat je wax gebruikt is dat niet mogelijk, dan is de enige optie nog wassen. Om de uitdrogende schade te beperken van het dagelijks wassen is het belangrijk een goede verzorging voor je haar te kiezen, dat kan bijvoorbeeld een hydraterend masker zijn, dat je eens in de week gebruikt en de rest van de week een hydraterende crèmespoeling. Het hydrateren van deze producten heeft als functie dat het vocht in je haar vastgehouden wordt, kies wel voor een iedere dag shampoo. Ook heeft haarlak over wax geen effect, behalve dat het de glans van de wax grotendeels wegneemt, door als basis de wax te kiezen, doet de lak niet wat hij moet doen. Kies voor producten die aansluiten op elkaar bijvoorbeeld een mousse en een lak, of alleen een wax of gelcreme. Laat je eens goed adviseren door je kapper, je hoeft de producten daar dan niet aan te schaffen, maar weet dan wel hoe je je haar perfect in model houdt. Misschien is het ook beter een andere coupe te kiezen, dat minder stylingproducten nodig heeft. Dat zijn dingen die je met je kapper kunt bespreken, hij/zij ziet jouw gezicht en ziet wat er bij jou past.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hm oke. Om eerlijk te zijn, gebruik ik vaker 'clay' (de matte variant) dan wax. Voor de rest heb ik gewoon de volgorde aangehouden die de kapper hanteerde: mousse, sea-salt, wax (maar ik gebruik dus klei) en haarlak. Gelden voor klei andere dingen dan voor wax? Bedankt voor je uitgebreide antwoord, trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Clay is ook niet uitkambaar, maar wel grotendeels te verwijderen met droogshampoo, droogshampoo spuit je in je haar, laat je even intrekken en borstel/kam je er vervolgens uit. Herhaal dit indien nodig. En echt, op kort haar zijn zoveel stylingsproducten echt niet nodig. De haarlak heeft ook geen functie op de clay, dit omdat ook de clay flexibel blijft en dus niet te fixeren valt door de lak. De mousse is alleen van nut, als je je haar daarmee in model brengt en de punten behandeld met de clay. Probeer dat eens uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mousse: volume
Klei: modelleren
haarlak: zorgen dat het omhoog blijft. Heb het echt zo geleerd van de kapper.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zowel de klei als de wax worden niet hard of droog en zijn van materiaal dat soepel blijft, zodat je je haar de hele dag opnieuw of anders in model kunt krijgen. De lak hoort hard te worden, zodat het je haar in 1 model kan houden. Deze 2 producten passen gewoon niet bij elkaar, je kunt haarlak alleen functioneel gebruiken op droge producten. Een kuif maak je alleen met wax, klei of gel, bij gel is het vaak nodig lak erna te gebruiken, of je haar van te voren te touperen.
Zo heb ik het geleerd op mijn opleiding, ondertussen wel jaren geleden, maar het werkt nog steeds.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Interessant. Ik zal volgende keer bij de kapper extra opletten en evt navragen. De wax gebruik ik trouwens echt om te modelleren, anders zie ik eruit als een stekelbos. De puntjes moeten dus weer gaan liggen. En dan de lak over de haarwortels om de mousse vast te houden.
Bedankt voor je feedback

Andere antwoorden (1)

Het is het beste om je haar te wassen voordat je gaat slapen. Stylingproducten drogen je haar uit en zorgen ervoor dat het haar volume verliest en droog wordt als je het te vaak gebruikt. Als je dan met schone haren gaat slapen dan zorgt het ervoor dat je haar niet te droog wordt en dat het niet te veel volume verliest.
Als je het wast, doe het dan niet met normale shampoo maar met water of een natuurlijke shampoo, zoals appelazijn, soda of een shampoo zonder chemicaliën.
Vanwege het feit dat normale shampoo vol zit met chemicaliën put je je haar uit bij te vaak wassen en zorgt het ervoor dat je talgklieren te veel talg gaan produceren waardoor je sneller vet haar krijgt.