An sich maakt dat niet heel veel uit, MITS de eerste laag kurk- en kurkdroog was voor je de tweede opbrengt. En daar wringt hem vaak de schoen. Na een paar minuten is de lak wel (stof)droog, maar voor echt alle weekmakers eruit gedampt zijn, duurt wel even. Breng je te snel een nieuwe laag op, dan blijven die als het ware een beetje ingesloten, en wordt de hele nagellak nooit meer echt keihard. Een dubbele laag zal daardoor eerder beschadigen dan een enkele. Maar voor de dekking wil je toch graag twee lagen. En om daar nu een halve dag mee te wachten ?? Een goed dekkende nagellak die je in 1 laag kunt opbrengen zal in de regel iets minder kwetsbaar zijn.

Als je echter veel met je handen doet, zal de nagellak sowieso beschadigen, en zou je het voor het mooie sowieso dagelijks nieuw moeten opbrengen. Wil je je lak enkele dagen mooi houden, dan zul je kampioen niks doen moeten worden. Gelnagellak (die uithardt dmv UV-licht) vormt een iets hardere laag en is daardoor wat stootbestendiger, maar ook beduidend prijziger.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is afhankelijk van de nagellak. Als de nagellak namelijk te dik is gaat er gemakelijk een grote hoek uit. Maar als een nagellak te dun is is hij ook zo eraf omdat die dan te teer is.
Je moet een beetje zelf leren inschatten hoeveel laagjes je nodig hebt maar je kunt ook altijd een transparante verhardinglaag er overheen doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je beter 1 laag gekleurde nagellak kunt gebruiken en daarna een blanke toplaag, (zijn in alle drogisten te koop en niet duur) wel even goed laten drogen de eerste laag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik doe altijd 2 laagjes, bij mij werkt top coat ook erg goed. sowieso zou ik een laagje top coat er boven op smeren. en als je het echt wilt weten, lak je ene hand met 2 laagjes en je andere hand (met dezelfde kleur, merk uiteraard) met 1 laagje.

succes