In de volksmond heten vlekken en plekken van rode, zichtbare adertjes in het gezicht, hals en decolete couperose. De officiele medische naam ervoor is teleangiectasie.
Maar ' clusters' van bloedvaatjes onder de huid kunnen ook op andere plaatsen voorkomen, en heten dan bijvoorbeeld spinnenkopjes (op armen en benen) , of we noemen het gewoon " roodheid" zoals die bij de oudere huid voorkomt. Ook zijn er een aantal ziektebeelden waarbij sprake kan zijn van zichtbare adertjes op verschillende plaatsen op het lichaam.

Couperose is dus altijd teleangiectasie, maar teleangieectasie is niet altijd couperose. Het is er een vorm / uiting van. Zoals ' niet elk zoogdier is een koe, maar elke koe is wel een zoogdier" .