Men is nog niet goed uit wat de oorzaak is van wallen. Ze worden met verschillende dingen geassocieerd, zoals moe, maar ook teveel slaap, stress etc.
Als de oorzaak niet eenduidig is aan te wijzen, is de functie dat ook lastig.

Ik denk dat de functie is dat je er 'slecht' uitziet, zodat mensen je makkelijker met rust laten en je lichaam zo de tijd krijgt te herstellen. Maar dat is een lastige om zeker van te zijn