Heeft kamfer een schimmeldodende werking?

Elders op GV meldde iemand dat haar broer Vickx tegen schimmelnagels had gebruikt. Ik kamp daar al jaren mee en ik dacht 'proberen kan geen kwaad'. In Vickx zit 50 mg kamfer per gram en hoe raar het ook klinkt: het lijkt alsof mijn teennagels minder lelijk worden, alsof die schimmel verdwijnt. Daarom de vraag: heeft kamfer een schimmeldodende werking? (Wikipedia meldt desinfectie, maar verder niets.)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Er is blijkbaar onderzoek gedaan (bron #1) naar het gebruik van Vickx VapoRub als middel tegen onychomycosis (schimmel). Hierbij had het voor 83% een positieve uitwerking en voor 5% heeft het binnen 48 weken voor genezing gezorgd.

De onderzoekers zelf zeggen dat het een positief effect *kan* hebben. Ze geven zelf echter ook aan dat er verschillende zwaktes in hun onderzoek zitten, zoals bijvoorbeeld de kleine groep mensen.

Een ander onderzoek (bron #2) heeft ook specifiek Kamfer een antimicrobiële werking toegeschreven.

Toegevoegd na 31 minuten:
2e bron aangepast
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank! Het zou dús kunnen werken. Da's mooi, ik blijf wel smeren, het lijkt mij minder schadelijk dan allerlei zalfjes die ik via m'n arts heb gekregen, toch? NB. Je tweede link werkt niet. Ik krijg de melding 'an error occurred'.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Weet je ook of het werkt als de teennagels gelakt zijn? Of houdt de nagellak dan de kamfer tegen?