Hier zag ik laatst een programma van op tv. Ik denk keuringsdienst van waarden. De meeste bleekmiddelen voor de huid zijn erg schadelijk voor de huid, zelfs na één keer gebruiken. Ze zijn officieel verboden in Nederland maar worden - achter de toonbank - toch nog verkocht. Er zijn veel gevallen bekend van huidkanker, uitslag, littekens, irritatie en een aanslag op de luchtwegen.
Als er ingrediënten in zitten met de volgende namen: hydrochinon, kwik(verbindingen) en
corticosteroïden is het slecht voor je en die producten mogen niet in Nederland worden gebruikt. Vermijd dus deze producten! Dit is écht slecht voor je en als antwoord op je vraag hoelang je dit kan gebruiken: niet, nooit. De problemen met dit product (grote witte of zwarte plekken op je huid) stoppen niet als je stopt met het product, als je stopt kan het zelfs maar erger blijven worden en je kan een doffe en schilferige huid krijgen.

Er zijn nu ook producten op de markt met plantenextracten die de aanmaak van melanine (de stof die kleur geeft aan je huid) remt. Dit zorgt er dus voor dat je niet donkerder wordt in de zon. Of je er lichter van wordt betwijfel ik, maar het is beter dan een schilferende huid met huidkanker. Hoe lang je deze producten kan gebruiken weet ik niet, kan ik ook niet vinden. Omdat het natuurlijke producten zijn neem ik aan langer. Maar ook niet alle natuurlijke producten zijn aan te raden.

Misschien kan je er beter van af zien om je huid te gaan bleken of moet je gewoon een poeder gebruiken. Bij de drogist waar ze deze producten verkopen lichten ze je namelijk ook niet goed voor over de schadelijkheid van de producten (dit kwam duidelijk naar voren in dat programma).