Omdat die verdampen en dan de reukstoffen "meenemen". Zo ruik je de geur niet alleen als je zo ongeveer boven op de draagster zit, mar ook van iets meer afstand. En dat werkt aantrekkelijk, je wilt gaan kijken wie dat lekkere luchtje heeft. Het zorgt voor aantrekkingskracht dus
10 jaar geleden
Je ruikt met behulp van je reukepitheel, dat héél hoog in je neusholte zit. Het reukepitheel is een gebiedje waar de reukcellen zitten. Als daar moleculen op terechtkomen, geven de reukcellen signalen af aan je hersenen, waardoor je de gewaarwording krijgt dat je iets ruikt.
De moleculen die de geurcellen prikkelen, kunnen maar op één manier daar terechtkomen: via de lucht.
Als je wilt dat mensen iets ruiken, moet je er dus voor zorgen dat er moleculen van in de lucht komen. Kortom: dat gaat het beste met vluchtige stoffen. Hoe meer moleculen een stof aan de lucht afstaat, hoe vluchtiger hij is.
Er zijn ook stoffen, zoals diamant, die hun moleculen heel goed vasthouden. Een diamant ruikt dan ook nergens naar.

Het nadeel van vluchtigheid is, dat de stoffen snel verdwijnen. Daarom bestaat een parfum uit drie lagen. De boventonen zijn het vluchtigst. Die ruik je meestal maar heel even. Daarna komen de geuren naar voren van de stoffen die minder vluchtig zijn: de middentonen. Dat is waar je zo'n beetje de hele dag naar loopt te ruiken. En ten slotte heb je dan nog de basis. Dat zijn wat zwaardere stoffen (zoals civet of muskus) die de andere stoffen aan zich binden, waardoor die gedurende uren mondjesmaat aan de omgeving worden vrijgegeven. De basis kan ook nog wel lekker zijn, maar kan ook heel vies ruiken (kattenpies).

Afhankelijk van de zuurgraad en de temperatuur van je huid, én van de samenstelling van het parfum, heb je die basis snel of pas na vele uren bereikt.

Daarom is het belangrijk dat je, als je een parfum koopt, het enkele uren uitprobeert. Dus: eerst naar de parfumerie. Dan snuffelen aan papierstrookjes. Dan een of twee van de lekkerste parfums op laten spuiten (bijvoorbeeld een op je linker- en een op je rechterpols) en dan op je gemak boodschappen gaan doen. (Bij mij ruiken de meeste parfums na anderhalf uur naar pure kattenpies. Er zijn maar twee parfums die het bij mij goed doen.) Het parfum dat dan nóg lekker ruikt, is het.

Dus: hoe vluchtiger een stof, hoe beter je hem ruikt. Maar ook: hoe sneller hij op is. Daarom bestaat een parfum altijd uit 'legen', om ervoor te zorgen dat je zo lang mogelijk lekker ruikt.