is het verstandig om voor je vakantie onder de zonnebank te gaan?

over 7 dagen na nu ga ik op een zon vakantie is het verstandig om vanaf nu dagelijks 20 min onder de zonnebank te gaan? zo niet waarom niet, en als het minder moet in welke frequentie dan?

Ik heb een ¨normale¨ huidtype en verbrand niet snel, maar me huid heeft al geruime tijd geen zon gezien dus ik wil mijn pigment vast een beetje ¨actief/voorbereiden¨ op zon zo dat ik sneller bruin word!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
10 jaar geleden
Gewoon goed insmeren tijdens je vakantie

Antwoorden (1)

''Zonnebankkuur is aan te raden als voorbereiding op je zomervakantie''
Een zonnebankkuur is aan te raden als voorbereiding op de zomervakantie. Dat zegt dermatoloog en wetenschapper Stan Pavel, die ruim zeventien jaar werkte bij het Leids Universitair Medisch Centrum. Zijn uitspraken zijn opvallend, aangezien eerder wetenschappelijk onderzoek stelde dat zonnebankgebruik het risico op huidkanker verhoogt.

Volgens Pavel is het echter nog veel schadelijker voor de huid als men naar een zonnig land gaat zonder gewend te zijn aan de felle zon. “Veel mensen gaan zonder zelf nog veel zon te hebben gehad op vakantie in de hoop om binnen een week bruin te worden. Ze liggen elke dag op het strand, worden rood, smeren zich in en gaan de volgende dag weer. Dat is het ergste wat je een huid aan kunt doen. De huid moet de kans hebben om te wennen aan zonlicht. Als je verbrandt, moet je de zon eigenlijk drie tot vier dagen mijden, zodat de huid kan herstellen. Doe je dat niet, dan kan het tot permanente schade leiden.”

Een zonnebankkuur biedt volgens hem uitkomst. “Als je een maand lang een of twee keer per week onder de zonnebank gaat, kun je geleidelijk wennen aan de zon. De huid bescherm je zodoende beter tegen schade door zonlicht. Zie het als een soort van zonnebrandmiddel voor de huid, maar dan eentje die ook water- en zweetbestendig is.”

Ook in de winter kan een zonnebank je helpen om gezond te blijven, vervolgt Pavel. “In de maanden januari, februari en maart heeft vrijwel iedereen in Nederland een tekort aan vitamine D, wat door zonlicht wordt aangemaakt. Je kunt de tekorten aanvullen door het slikken van vitaminen, maar een zonnebank is effectiever.”

Pavel benadrukt wel dat de zonnebank niet voor iedereen geschikt is.