Kan je, als je veel zuivelproducten drinkt,daar puistjes van krijgen?

Ik heb nooit melk gelust en dronk zelden zuivelproducten. maar sinds een paar weken heb ik de drinkpakken van Campina ontdekt waar melk vermengd is met banaan, aardbei, kokos etc.. Dit vind ik echt super lekker en ik drink wel 1 literpak per dag ongeveer, maar sindsdien heb ik ineens veel puistjes terwijl ik dat al een hele tijd niet heb gehad. kan dit een oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, door het drinken van zuivelproducten is de kans op puistjes groter. Hoe magerder de melk, hoe groter die kans wordt. Dat wordt veroorzaakt door de hormonen in de melk, dat zijn veel natuurlijke hormonen, wat het menselijk lichaam niet kan verwerken. De hormonen zorgen voor een hogere talgproductie, waardoor uiteindelijk de talgklieren verstopt kunnen raken. Het gevolg: mee-eters en puistjes.
Volgens onderzoekers van onder meer de Harvard School of Public Health hebben tieners die meer dan een halve liter melk per dag drinken, bijna 50% meer kans op het krijgen van acne dan leeftijdsgenoten die zelden of nooit melk drinken. In magere melk zitten verhoudingsgewijs meer hormonen dan in volle melk. De negatieve invloed van magere melk op de huid is daarmee dus ook groter.
Het zijn overigens niet alleen de hormonen in melk en melkproducten die de conditie van onze huid verslechteren. Ook de hoeveelheid pus is een boosdoener. Elke liter melk mag wettelijk gezien een maximaal aantal puscellen bevatten. Dit zijn er enkele honderden miljoenen. De pus is afkomstig van ontstekingen in koeienuiers. Naast niet echt gezond is het drinken van melk met pus overigens ook een erg onsmakelijke gedachte.
Harvard onderzocht de eetgewoonten van 47.000 vrouwen in hun tienerjaren. De vrouwen beantwoordden vragen over de hoeveelheid melk die zij destijds dronken en het soort melk (volle, halfvolle of magere melk). Uit ondermeer medische dossiers is vervolgens informatie gehaald over het voorkomen van acne bij de vrouwen in hun tienertijd. Uit het onderzoek kwam een duidelijk verband naar voren tussen de dagelijkse opname van melkproducten en acne.
Een halve liter magere melk per dag verhoogt de kans op acne met 44 procent. Eenzelfde hoeveelheid halfvolle melk is goed voor 16 procent en bij volle melk is de kans op het ontwikkelen van acne 12 procent hoger dan wanneer je geen of zelden melk drinkt. Ook andere melkproducten zoals kant en klare ontbijtdrank, roomkaas en sorbets hebben een negatieve invloed op de kwaliteit van de huid. Bij pizza, chocolade en chips werd een dergelijk verband opvallend genoeg niet aangetroffen.