Blijft je baard- en hoofdhaar doorgroeien als je het niet verzorgd?

Stel dat ik besluit mijn baard nooit meer te scheren, blijft deze dan altijd doorgroeien? En is dat hetzelfde met je hoofdhaar?
Als ik 80 jaar niks aan mijn haar doe, heb ik dan een baard van 1,5 meter en kapsel van 2 meter?
Of zit hier een bepaald 'maximum' aan? (dat bijv. je hoofdhaar stopt met groeien als het 2 meter is)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Het blijft groeien maar minder snel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het ia net als met je hoofdhaar: er zit een maximum aan. Welke maximum is van persoon tot persoon verschillend. Het is niet zo als met je wenkbrauwen en je wimpers dat de groei op een gegeven moment stopt, maar het is wel zo dat er op een gegeven moment een evenwicht ontstaat tussen afbreken en groeien.
Bijvoorbeeld: mijn zus kon als kind op haar vlecht zitten, maar bij mij wordt mijn haar nooit langer dan ruim schouderlang. Dan zit het vol gespleten punten en breekt het net zo hard af als dat het aangroeit.
De ene grijsaard kan dus best een baard van een meter krijgen, en de ander komt nooit verder dan een vlassig sikje.

Toegevoegd na 55 seconden:
Oeps, ik ben in een ik-kan-niet-typen-bui. Sorry voor de tikfouten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haar stopt niet met groeien (zolang je niet kaal wordt of dood gaat). Maar op een gegeven moment vallen haren uit, dat zorgt ervoor dat je een bepaalde (minimaal schommelende) maximum lengte bereikt. Hoe langer het actieve groeistadium van haar is hoe langer je haar kan worden. Je hebt altijd kortere en langere haren. De haren op de rest van je huid hebben een kort groeistadium.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het maximum wordt dus niet bepaald door een vooraf ingestelde lengtewaarde, maar door een combinatie van groeisnelheid en tijd die het haar groeit. Je haarzakje heeft geen benul van hoelang je haar is.

Toegevoegd na 17 minuten:
Excuus haar stop wel met groeien na een bepaalde tijd, dan komt het een tijd in een rust staat valt het een keer uit doordat een nieuwe haar aangemaakt wordt.