Welke papieren of certificaten heb je nodig om cosmetica en of verzorgingsproducten te produceren?

Bij het beginnen van een eigen onderneming wil je graag alles uit dokteren. Nu vraag ik me af wanneer je een onderneming wil oprichten die zich bezig houdt met het produceren van cosmetica en verzorgings producten. Zoals crèmes zepen lotions etc. Of je hier certificaten voor nodig hebt etc voor je deze producten mag verkopen?
Welke papieren of certificaten heb je nodig om cosmetica en of verzorgingsproducten te produceren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (1)

Als eerste kost een eigen cosmeticalijn veel geld. Je zal eerst moeten investeren waarna je gaat experimenteren. Ook moet je verstand hebben van ingrediënten en in welke samenstelling je ze moet (en mag) gebruiken. Die formule zal je niet in 1 keer hebben. Daarnaast zijn er ontzettend veel eisen die bij wet zijn vastgelegd waar je product aan moet voldoen. Hier een linkje waar een paar van de belangrijkste regels op staan:

Toegevoegd na 3 minuten:
De regels op dit punt zijn, op kleine nuances na, gelijk in de hele Europese Unie. Dat is mooi, want als u de producten in Nederland kan verkopen dan kan dat meestal ook in de andere EU-landen. De belangrijkste regels staan in de Europese Cosmetica Verordening (voor 2013 De Europese Cosmetica Richtlijn). Een paar belangrijke punten hieruit:
- Cosmetica moet op een bepaalde manier verpakt zijn, op de verpakking moeten een aantal gegevens staan, waaronder de ingrediënten, houdbaarheid en batchnummer.
- Degene die de cosmetica op de markt brengt (fabrikant of importeur) moet bepaalde gegevens vastleggen en desgevraagd ter inzage geven aan ambtenaren die de wet moeten controleren. De gegevens die vastgelegd moeten worden zijn o.a. samenstelling, eisen aan de grondstoffen op het gebied van zuiverheid, dierproeven, claims, bijwerkingen.
- Voor elk product moet een verantwoordelijke worden aangewezen die belast is met de veiligheid van het product.
- Er moet ook inzage worden gegeven in de veiligheidsbeoordeling van het product. Hiermee wordt indirect ook verplicht dat er een veiligheidsbeoordeling moet worden gemaakt. Deze beoordeling moet worden gemaakt door een gediplomeerd chemicus, arts, bioloog of iemand met een aanverwant beroep / diploma.
- Cosmetica moet volgens bepaalde hygiëne normen worden gemaakt en verpakt, dat kan niet zomaar in de keuken.
- Bij de EU moet elk cosmetisch product worden aangemeld via het Cosmetic Products Notification Portal (CPNP).
Ook staan in de wet lijsten met stoffen die niet mogen worden gebruikt of juist wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pils, ten eerste bedankt voor uw antwoord. Het is allemaal duidelijk wat er verwacht wordt van het product voor dat deze verkocht mag worden, echter vraag ik hoe het zit met het bedrijf, moet deze of moet deze persoon eerst een certificaat(en) hebben/toestemming voordat deze, de producten mag verhandelen?