Is er iets tegen droge ellebogen te doen?

Hallo,

volgens mij kent iedereen het wel. De huid bij je ellebogen is bij mij altijd heel erg droog. Is hier iets tegen te doen?

Gr.
Ludo

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Wat te doen tegen droge ellebogen

Tijdens de wintermaanden hebben velen last van een droge, ruwe huid en dan met name bij de ellebogen. Bovendien krijgen de ellebogen het ook zwaar te verduren als je veel op je ellebogen leunt. Maar gelukkig kun je met onderstaande tips gemakkelijk de schade herstellen zodat je ellebogen niet meer droog, schilferig en ruw maar zacht en glad.

De belangrijkste stap richting mooie, zachte ellebogen is beginnen met het scrubben van de ellebogen. Door te scrubben verwijder je namelijk de dode huidcellen en schilfers. Kies hiervoor voor een goede body scrub die gebaseerd is op natuurlijke ingrediënten. Zorg ervoor dat de scrub geen alcohol bevat, omdat alcohol de huid uitdroogt en het probleem alleen maar verergert. Als de huid van de ellebogen erg droog is, scrub de ellebogen dan enkele dagen achter elkaar. Als je ellebogen zachter zijn geworden, hoef je slechts zo'n 1 à 2 keer per week te scrubben zodat de ellebogen zacht blijven. Het is echter ook mogelijk om een zelfgemaakte scrub te maken.

Scrub van suiker en olijfolie

Mix 1 / 8 kopje olijfolie met 1 / 4 kopje bruine suiker en masseer het zachtjes in op je ellebogen.

Scrub van citroensap, olijfolie en zout

Meng 2 eetlepels vers citroensap, 1 eetlepel olijfolie en 1 / 2 kopje zout en masseer het zachtjes in op je ellebogen. Leun daarna met je ellebogen op twee partjes citroen en doe dit 10 minuten lang. Spoel de ellebogen daarna na met lauw water. Eventuele donkere vlekken bij de ellebogen zullen hiermee ook verdwijnen, omdat citroen een blekende werking heeft op de huid.

Hydrateren

•Na het scrubben is het van belang om de huid heel goed te hydrateren. Het is verstandig om hiervoor te kiezen voor een vochtinbrengende crème die vitamine E bevat.
•Voor een nog intensievere behandeling, masseer je de ellebogen in met olijfolie, amandelolie of lavendelolie. Vermijd andere oliën omdat ze de huid kunnen irriteren.
•Een goede manier om de ellebogen te hydrateren, is door boter te smelten, even te laten afkoelen en het vervolgens op de ellebogen te masseren.
•Maak een zelfgemaakt vochtinbrengend masker voor de ellebogen door enkele druppeltjes olijfolie, amandelolie of lavendelolie toe te voegen aan een hydraterende crème of bodylotion. Smeer dit op de ellebogen en laat het er minimaal een half uur op zitten voordat je het er weer af wast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik weet niks om droogheid te voorkomen, maar betreft het behandelen van een droge huid kan je het best een zo vet mogelijke créme gebruiken, bijvoorbeeld vaseline of purol. of er wat olijfolie op smeren voor het slapen gaan.
Op Omaweetraad.com heb ik gelezen dat je er ook een plakje komkommer op kan leggen, maar ik weet niet of dat werkt, en het lijkt me nogal onpraktisch. betreft de komkommer geldt wel: baat het niet schaad het niet ( behalve dat je een beetje raar aangekeken wordt misschien...
succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga een kwartierje met je ellebogen in uitgeperste citroenhelften zitten.
Spoel af, en smeer in met een lekker vette creme.
Je ellebogen zijn weer als babybilletjes zo zacht :)
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ach ja. Deden wij vroeger al: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prikt dat niet enorm? Als mijn huid écht droog is, geeft een vrij neutrale crème als vaseline lanette al echt brandende pijn, met citroensap lijkt mij dat effect nog veel sterker. Of valt dat mee?
Rieneke1
10 jaar geleden
Nee, als je een dikke kurkdroge huid hebt, dan werkt dit als een tierelier en pijnloos.
Ik kan me wel voorstellen dat je dit beter niet doet als je diepe kloven hebt, maar dat benoemt VS niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien heb ik gewoon een rare huid. Echte kloven heb ik zelden, maar als mijn huid écht droog is dat ie schilfert, is hij ook niet meer helemaal heel. Dat zie je niet, maar voel ik dus wel als ik er dan iets op smeer. De combinatie van dik en droog ken ik niet, maar ik heb sowieso een dunne huid. Olijfolie of zonnebloemolie werkt bij mij vaak wel dan en prikt veel minder. Ook een huismiddeltje ;-)
Als je het snel wilt doen kun je ook bodylotion gebruiken of wat olijfolie, maar wat altijd werkt is cocosnoot olie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiercreme werkt perfect. Gewoon te koop bij het Kruidvat. 's Ochtends en 's avonds een klein beetje inmasseren en weg zijn je ruwe droge ellebogen (of andere plekken)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En het is nog goedkoop ook!
Dr van der Hoog heeft hier een fijn product voor, de dr van der Hoog iseux extra hand-, voet-, knie-,elleboog- en kniecreme . Het heeft een prima herstellend en verzachtend effect. Het is te koop bij bijna iedere drogisterij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eucerin werkt bij mij ook altijd krijg je alles mee weg, wel vrij prijzig.
Maar werkt echt
baby olie beste
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vaseline helpt heel goed tegen droge ellenbogen. Verkrijgbaar bij iedere drogist en apotheek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste gast,

Rosebud salve werkt echt! Ik gebruik het voor al m'n droge plekjes(dus niet alleen ellebogen) voor het slapen gaan en word wakker met een heerlijk zacht huidje.

Hoop dat je hier wat aan hebt.