Bij een vaginale schimmelinfectie wordteen bepaald dieet aangeraden. Is dit dieet (zuurdesem, etc) ook aan te raden bij andere schimmelinfecties ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Nee, maar ook bij een vaginale schimmelinfectie ben ik zo'n advies nog nooit tegengekomen. Advies bij een vaginale schimmelinfectie is om schoon, katoenen ondergoed te gebruiken, de genitaliën alleen met water (dus niet met zeep) te wassen en bij hinderlijke klachten worden schimmeldodende crèmes en vaginale capsules aangeraden (bron 1).

Bij andere schimmelinfecties gelden soortgelijke adviezen: bij een voetschimmel of schimmelnagels wordt aangeraden om in zwembaden badslippers te gebruiken, de voeten goed te drogen tussen de tenen om broeien te voorkomen en elke dag schone (katoenen) sokken aan te trekken. Als de klachten niet vanzelf overgaan en erg hinderlijk zijn, kan lokale behandeling met schimmeldodende middelen worden ingezet en als dat echt niet werkt, eventueel orale medicatie (tabletten, bron 2).

Bij spruw (schimmelinfectie) in de mond of aan de borst (vaak bij het geven van borstvoeding) geldt ongeveer hetzelfde, namelijk verdere irritatie vermijden en eventueel behandelen met anti-schimmelmiddelen (bron 3).

Vanuit de alternatieve hoek is er wel eens de neiging om allerlei vage klachten toe te schrijven aan een systemische candida-infectie en daar één of ander suiker- en gistvrij dieet bij voor te schrijven. Candida komt bij iedereen voor in de darmen en zo'n systemische infectie bestaat wel, maar komt alleen voor bij mensen met een ernstig disfunctionerend immuunsysteem en dan maakt zo'n infectie je zo ziek dat je op de IC zou liggen. Door gewone (reguliere, dus wetenschappelijk werkende) artsen wordt naar mijn weten nooit een dieet geadviseerd bij een schimmelinfectie. In de bronnen kun je lezen wat onder meer de standaarden zijn van het Nederlands Huisartsengenootschap; daar komt geen dieet of voedingsadvies in voor.