Ja, dat is zeker mogelijk. Er zijn mensen die jeuk en bultjes krijgen als gevolg van een bezoek aan een zonnebank.
Dat kan een verbrandingsreactie zijn, die aangeeft dat de tijd op de bank toch te lang was voor hun huid. Verbranding is vaak zichtbaar door een rode kleur, en deze kan gepaard gaan met jeuk. Een lauwe douche en smeren met een verkoelende aftersun verzachten het een beetje.
Soms duidt jeuk op een allergische reactie. In dat geval ben je gevoelig voor uv-straling en/of de warmte. Je zult de volgende keer voorzichtiger te werk moeten gaan, bijvoorbeeld korter zonnen op een lichter type zonnebank.
Een andere vorm van een allergische reactie is een zonneallergie, waardoor je huid de hoeveelheid straling niet aan kan en dus als tegenreactie jeuk en bultjes veroorzaakt worden. Je lichaam geeft het meteen aan zodra er iets gebeurt wat niet de bedoeling is.
In enkele gevallen is roodheid en/of jeuk te wijten aan een overgevoeligheidsreactie als gevolg van bepaald medicijngebruik in combinatie met zonlicht. Slik je bepaalde medicijnen? Raadpleeg de bijsluiter op bijwerkingen en ga bij twijfel naar je huisarts.
Amadea