Mijn huid (op gezicht) is erg bobbelig en vooral NIET egaal what to do?

Een soort mini huidskleurige bultjes ofzo. Klinkt heel raar maar ookal doe ik foundation op of wat dan ook, het word nooit mooi glad. Het is vooral/alleen te zien in het licht niet in de schaduw. Mijn hele uiterlijk is erdoor verpest haha. Heeft iemand een tip of een (niet al te duur) product dat zou kunnen helpen dan ben ik echt ontzettend dankbaar! Liefs,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Foundation kan het erger maken.
Goed scrubben 2-3x in de week
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En jezelf accepteren hoe je werkelijk bent. Dan ben je meteen al tevreden over jezelf.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hallo Lynno,
Ik heb precies hetzelfde probleem.
Heb je iets kunnen vinden wat help.?
Groeten Magda

Antwoorden (2)

1. Weet je huidtype

Voordat je een gezonde huid kunt krijgen moet je eerst weten wat je huidtype is. Als je dit weet kun je gezichtsverzorgingsproducten kopen die bij je passen. Ook geeft het aan hoe je je gezicht kunt verzorgen.

2. Drink genoeg water

Dit is een regel die voor bijna iedereen wel bekend is. Je lichaam bestaat voor gemiddeld 60% uit water. Als je genoeg vocht in je lichaam hebt, kunnen bepaalde stoffen gemakkelijker je cellen bereiken. Het is o.a. daarom belangrijk om water te drinken.

Dit alles geeft al aan dat je gezonder bent als je voldoende drinkt. Een pluspunt is dat je huid er gezonder door uit gaat zien.

3. Maak je gezicht regelmatig goed schoon

Terwijl je je dagelijkse dingen doet wordt je huid vervuild door allerlei stoffen in de lucht. Dit is ook het geval als je in je eigen huis bent, maar minder dan wanneer je langs een drukke weg fietst. Het is daarom erg belangrijk om de afvalstoffen van en uit je huid te wassen. Als je dit niet doet kunnen er infecties ontstaan en krijgt je huid oneffenheden.

Het wassen van je gezicht kun je het beste doen met lauw warm water, hierdoor gaan je poriën iets openstaan. Als je klaarbent kun je met koud water nog een keer over je gezicht gaan om de poriën weer te sluiten.

4. Wees voorzichtig met je huid

Je huid wordt beschadigd wanneer je er te hard over wrijft. Ook is het niet goed om ‘lagen’ make-up op je gezicht te hebben of teveel gezichtsverzorgingsproducten te gebruiken.

5. Zorg ervoor dat je huid niet droog is

Een droge huid beschadigt erg snel. De buitenste laag van je huid breekt namelijk sneller als het droog is. Het is dus belangrijk om een crème te gebruiken. Je kunt de crème het best opsmeren wanneer je huid nog wat nat is van het wassen.

6. Gebruik geen zeep op je gezicht

Zeep maakt je huid erg droog, omdat het de slechte maar ook de goede oliën uit je huid wegwast. Je kunt zeep wel gebruiken op je huid lager dan je nek.

7. Gebruik zonnebrandcrème

Ook in de winter zijn er UV stralen die kanker kunnen veroorzaken. Het is dus belangrijk om bijvoorbeeld een gezichtscrème te gebruiken die de UV stralen je huid niet laat beschadigen.

8. Voldoende lichaamsbeweging en slaap

Sporten en voldoende slaap is nodig om gezond te zijn. Hierbij hebben we het niet alleen over je huid, maar over je hele lichaam. Zelfs geestelijk is het beter om te sporten en te slapen. Als je dit niet doet kun je o.a. vroeg rimpels krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vermoedt dat je keratosis pilaris hebt,
Keratosis Pilaris, ook wel anservel genoemd, is een veel voorkomende huidaandoening die ruwe plekken en kleine, acne-achtige bultjes veroorzaakt, meestal op de armen, dijen, wangen en billen. Keratosis Pilaris bultjes zijn meestal wit, soms rood, en veroorzaken over het algemeen geen pijn of jeuk. Keratosis Pilaris kan frustrerend zijn omdat het moeilijk te behandelen is. Keratosis Pilaris is echter niet geen ernstige aandoening en verdwijnt meestal vanzelf voor de 30-jarige leeftijd. Tot die tijd kunnen voorgeschreven medicijnen en zelfzorg maatregelen het uiterlijk van Keratosis Pilaris verbeteren.
Keratosis Pilaris symptomen
Keratosis pilaris kan op elke leeftijd voorkomen, maar het komt vooral vaak voor bij jonge kinderen. Tekenen en symptomen van Keratosis Pilaris kunnen onder andere zijn:
Kleine witte of rode bultjes, meestal op de bovenarmen, benen, billen of wangen
Droge, ruwe en soms jeukende huid in de aangetaste gebieden met met bultjes
Verslechtering in de winter, wanneer de luchtvochtigheid laag is en de huid de neiging heeft om uit te drogen
Keratosis pilaris kan zich beperken tot individuele, schuurpapier-achtige bultjes die op kippenvel lijken. In sommige gevallen kunnen de bultjes ontstoken raken en tot littekenvorming leiden, vooral op het gezicht.
Keratosis pilaris verdwijnt meestal van zelf, geleidelijk aan.
Wanneer moet u een arts zien
Keratosis pilaris wordt niet als een ernstige medische aandoening gezien en de behandeling is meestal niet nodig. Echter, wanneer u zich zorgen maakt over het uiterlijk van uw huid, raadpleeg dan uw huisarts of een dermatoloog. De arts kan dan vrij snel een diagnose op basis van de uiterlijke kenmerken van uw huid stellen en een passende behandeling voorschrijven.
Oorzaken van Keratosis Pilaris
Keratosis pilaris is een resultaat van de opbouw van keratine – een harde eiwit dat de huid beschermt tegen schadelijke stoffen en infecties. De keratine vormt een schilferige “stop” die de opening van de haarfollikel blokkeert. Wanneer er veel van deze “stoppen” vormen, veroorzaakt dit plekken van ruwe en hobbelige huid.
De reden voor de overmatige opbouw van keratine is onbekend maar kan optreden in samenhang met genetische ziekten of andere huidaandoeningen, zoals atopisch eczeem. Keratosis pilaris komt ook voor bij mensen zonder gezondheidsproblemen.
Je kunt er behalve je huid hydrateren, niet veel aan doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je make-up wil gebruiken, dan kun je dat rustig doen. Gebruik er wel een hydraterende dagcreme onder en reinig je gezicht goed, met milk en lotion voor het slapen gaan. Gebruik alleen hydraterende verzorgingsproducten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hey bedankt voor je tips! Ik heb kp (keratosis pilaris). Op mijn benen en armen, extreem erg. Dit wist ik al en mijn dokter hielp me er niet verder mee omdat het inderdaad niet schadelijk is. Ikzelf vind dat het wel schadelijk is, maar niet op een medische manier. Ik ben namelijk depressief geworden mede door deze aandoening. Er is geen 'kuur' er voor en dat vond/vind ik nog steeds heel erg. In zomer durf ik niet naar buiten of draag ik alleen lange broeken. Mijn armen zijn een stuk minder erg (vooral rood) omdat ik die toch wel in de zon laat. Ik durf bij niemand te dichtbij te komen en ik heb een ontzettend onzekerheids complex. Maar nu jij (u?) zegt dat het op mijn gezicht ook kp zou kunnen zijn weet ik het echt niet meer. Als er iemand iets tegen kan doen of als je iets weet dat werkt ben ik die gene echt dankbaar want ik vind dit echt heel erg. Ik hoop het zo erg :( liefs,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een echte oplossing kan ik je niet bieden. Je kunt natuurlijk wel bij je huisarts om een verwijsbrief voor de dermatoloog vragen, ik denk dat die je wel verder kan helpen. Het is heel belangrijk dat je jouw huid goed hydrateert, dan heb je al een kleine kans dat het minder wordt. Trek de stoute schoenen aan en ga nog eens naar je huisarts, vertel hem/haar hoe erg je dit vindt, en dat je graag een verwijsbrief voor de dermatoloog wil. Ik duim voor je dat je huisarts meewerkt.
Succes.