Kan roken ook positieve effecten hebben op de huid?

Bijna alle mensen die ik ken (die roken )
Hebben allemaal een super gladde huid en zien er jonger uit dan dat ze zijn.
Dus kan het zo zijn dat roken je huid jong houd?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

nee, roken doet juist de huid sneller verouderen. dus als deze personen niet zouden roken, dan zouden ze er waarschijnlijk nog mooier, aantrekkelijker en jonger uit gezien hebben.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toch snap ik niet wrm de rokers er dan zoveel beter uit zien als de niet rokers
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wacht maar tot ze ouder worden. Dan ga je het echt zien. Grauwe huid, meer rimpels en vlekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien besteden die rokers meer aandacht aan de verzorging van hun huid? Omdat ze wel weten hoe slecht het is en
dat ze de "tekenen van verval" proberen weg te werken
of weg te smeren?
Nee, integendeel juist. Samen met blootstelling aan de zon is roken de grootste vijand van een gezonde huid.

Engelstaligen spreken van een smoker's face (letterlijk: een rokersgezicht). Het gaat dan om een geheel van tekenen waaraan je een verstokte roker kunt herkennen: verzakte gelaatstrekken, een dikkere huid, meer uitgesproken rimpels, vooral straalsgewijze plooitjes rond de mond en de buitenste ooghoeken, diepe rimpels in de wangen, en een grauwe gelaatskleur.

Die grauwe kleur wordt verklaard door vaatvernauwing, een verhoogd hechtvermogen van de bloedplaatjes en een verminderd zuurstoftransport naar de weefsels. Bijkomend gevolg van de vaatvernauwing bij rokers is een tragere genezing van de huid. Roken werkt ook aderaandoeningen in de hand, ongeacht of zij het gevolg zijn van aderverkalking of een ontsteking.

Bij rokers gaat bovendien de celvernieuwing erop achteruit. In normale omstandigheden wordt onze huid constant vernieuwd. Door roken worden echter enzymen geproduceerd die de elastische vezels van de huid beschadigen. Het evenwicht tussen de enzymen die de vezels beschadigen en die welke de vernieuwing van de huid bevorderen wordt dan gewijzigd, en daardoor verliest de huid elasticiteit.

De veranderingen variëren uiteraard van persoon tot persoon. Maar doorgaans vallen ze bij vrouwen meer op dan bij mannen. Dat is een gevolg van de anti-oestrogene werking van nicotine.

Ook bevordert roken andere dermatologische ziekten, zoals huidaandoeningen als gevolg van de activiteit van de talgklieren, vooral bij mannen. Zo kunnen er cysten in de opperhuid optreden, vooral rond de oren, en kan klassieke acne verergeren.

Kortom, de mensen over wie jij het hebt zullen nog jong zijn. Je zult schrikken als je ze (indien ze blijven roken) over een paar jaar terugziet.
Amadea