Zijn dit zonnebultjes?

Ik heb wel eens gehoord van zonnebultjes, als je benen veel zon krijgen dat je dan soms bultjes krijgt. Klopt dat? (Zie foto hieronder)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Antwoorden (2)

Sommige mensen krijgen inderdaad een soort kleine bultjes van zonlicht, het kan dan soms jeuken. Die bultjes kunnen in principe overal op je lichaam komen, maar dan wel op de plekken, die ook aan zonlicht zijn blootgesteld.

De bultjes op je foto zouden hier inderdaad wel goed bij kunnen passen. Zeker als de bultjes weer weggaan als de zomer weer voorbij is, is dit dit een aannemelijk idee. Als het echt van het zonlicht komt dan had je er waarschijnlijk (hoewel dat niet per se hoeft) vorige jaren ook al last van; misschien dat je daarvan nog weet of het na de zomer weer wegtrok?
Je foto is niet helemaal scherp, daarom kan ik er niet zeker van zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zonne eczeem kun je zomaar krijgen, de huid voelt warm aan en er verschijnen kleine rode bultjes of blaasjes, meestal jeukt het ook. Ik kan je foto niet zien, maar er komt bij bultjes op de huid altijd op dat het ook om keratosis pilaris kan gaan.
Keratosis Pilaris, is een veel voorkomende huidaandoening die ruwe plekken en kleine, acne-achtige bultjes veroorzaakt, meestal op de armen, dijen, wangen en billen. Keratosis Pilaris bultjes zijn meestal wit, soms rood, en veroorzaken over het algemeen geen pijn of jeuk. Keratosis Pilaris kan frustrerend zijn omdat het moeilijk te behandelen is. Keratosis Pilaris is echter niet geen ernstige aandoening en verdwijnt meestal vanzelf voor de 30-jarige leeftijd. Tot die tijd kunnen voorgeschreven medicijnen en zelfzorg maatregelen het uiterlijk van Keratosis Pilaris verbeteren.
Je herkent dit aan de kleine witte of rode bultjes, meestal op de bovenarmen, benen, billen of wangen.

Deze 2 aandoeningen lijken kwa uiterlijk dus op elkaar, smeer je vooral goed in met een hoge beschermingsfactor als je de zon ingaat, verdwijnen de bultjes na een aantal dagen, dan zal het om zonne eczeem gaan, blijven ze ook na de zomer zitten, dan is de kans groot dat dit gaat om keratosis pilaris.