Gaan luizen dood in de was?

Hallo,

In de klas van mijn zoontje zit er persoon waarbij geconstateerd is dat diegene luizen heeft. Ze hangen wel hun jasjes op. Mijn vraag dus gaan luizen dood in de was?

MVg,Ella

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.3K

Antwoorden (3)

Ja, als je de kleding op ten minste 60°C wast. In plaats van wassen kun je het ook stomen, 48 uur buiten luchten, 24 uur in een diepvriezer (-18°C) leggen, of 48 uur in een afgesloten plastic zak bij kamertemperatuur bewaren.
Daarna zijn de luizen dood. Klop en borstel het goed uit.
Amadea
10 jaar geleden
Ja, luizen gaan dood in de was, mits deze op minimaal 60 graden wordt gewassen. Het is wel verstandig je zoon zijn jas in een plastic tas te laten doen, voordat hij deze ophangt. Op de meeste scholen zijn er speciale tassen verplicht.
Het is echter niet nodig je zoon zijn jas steeds te wassen. Controleer je zoon met een stofkam dagelijks boven een wit vel papier op luizen, als hij er 1 of meer heeft is het nodig je zoon meerdere keren per dag te gaan kammen. Smeer het haar van je zoon ook in met flink wat gel of wax, daar houden luizen ook niet van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, luizen gaan niet dood in de was. Tegen de tijd dat je de kleren in de was stopt zijn ze al lang dood.
Luizen zijn zeer actieve beestjes op het hoofd en in de haren. Zo gauw hoofden contact maken "springen" de luizen over.

Buiten het hoofd gaan de luizen heel snel dood. Soms vind je wel een levende luis in een muts of zo, maar die is dan al stervende en dus niet meer in staat zich voort te planten.

Het is volgens de laatste inzichten dus niet nodig om kleren uitgebreid te wassen als een kind op school luizen heeft.

Controle van het hoofd (bijvoorbeeld achter de oren) is wel belangrijk als er weer een luizenalarm is. Luizenkam of kaal scheren is effectief. Anti-luis-middelen met mate gebruiken in verband met resistentie-ontwikkeling.

Toegevoegd na 4 minuten:
4.2 Besmettingsweg

De hoofdluis wordt hoofdzakelijk overgebracht door direct haar-haarcontact. De rol van overdracht via kammen, mutsen, jassen, petten, sjaals, koptelefoons, knuffels en beddengoed is nooit wetenschappelijk aangetoond. [9,17,18]