Hoe vermijd ik witte talg puntjes na het scheren?

Als ik men baard grondig scheer ben ik de eerste twee dagen echt glad. Maar vanaf dag drie ontstaan er kleine witte talg bolletjes die te vergelijken zijn met puisten. Het oogt niet echt fris...
Zijn er middeltjes? Ik heb een degelijke aftershave. Ojaa ik scheer met een gewoon mesje en gel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
9.6K

Het beste antwoord

Comedonen zijn verwijde haarfollikels gevuld met dode huidcellen, talg (olie) en bacteriën. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen open comedonen en gesloten comedonen. Het kan bij iedereen voorkomen maar voornamelijk pubers ondervinden vaak last. Gebieden waar comedonen kunnen voorkomen zijn o.a. het gezicht, de rug (schouders) en nek. Scrub je huid 2 keer per week en reinig je huid dagelijks met een voor jouw huidtype geschikt reinigingsproduct.
Gesloten comedonen ( Dit is wat jij hebt)
Bij een gesloten comedo is de uitvoerkanaal van het haarzakje zeer krap en vernauwd. De samenklontering van oude huidcellen, talg en bacteriën kunnen zorgen voor een ontsteking en uiteindelijk een (wit) puistje vormen. Een gesloten comedo wordt ook wel gekenmerkt als “Whitehead” vanwege het witkleurige puntje.
Open comedonen
Een open comedo kenmerkt zich door juist een verwijde opening aan de uiteinde van het haarzakje. Een massa van oude huidcellen en talg komt op deze plek vast te zitten. Op den duur gaat dit door de invloed van lucht tot een zwartkleurig puntje oxideren. Een open comedo wordt daarom ook aangeduid als “Blackhead” vanwege het zichtbaar zwarte puntje.
Comedonen kun je zelf verwijderen met behulp van bijvoorbeeld een comedonenlepel, of comedonendrukker. Net als voor alle andere puistjes geldt dat je voorzichtig te werk moet gaan. De kans dat er littekens achterblijven door een verkeerde behandeling is namelijk altijd aanwezig. Reinig en Stoom je huid voor je eraan begint en zet vervolgens de lepel of de drukker over de comedo, druk zachtjes en trek vervolgens het instrument terwijl je nog druk zet, iets opzij, lukt dit nog niet, dan moet er een gaatje geprikt worden in de comedo, wat lastig is zelf te doen, wil je dit zelf gaan doen, zorg dan voor een steriele naald. Het kan verstandig zijn om hulp in te schakelen van een schoonheidsspecialist die op een professionele manier comedonen kan verwijderen en je eventueel aan kan leren dit zelf te doen.

Toegevoegd na 1 uur:
Na het reinigen ook de huid even verwarmen, bijv door een in warm water gelegd gastendoekje op je gezicht te leggen.
Koop wat goede reinigingsproducten die aansluiten op jouw huidtype en reinig 2 keer per dag, sluit af met een alcoholvrije lotion of tonic.
Denk ook aan je voeding, hierbij moet je vet heel matig gebruiken en veel water of thee drinken.