Hoe kom ik aan barsten in mijn vingertoppen?

Sinds enkele maanden krijg ik steeds barsten (opengesprongen huid) in mijn vingertoppen.
Aan de zijkant boven mijn nagel
Ik heb elke week 2 of 3 nieuwe barsten
Hoe komt dit en wat doe ik er aan.
Mijn handen zijn niet extreem droog en veel handen wassen en veel schoonmaken doe ik al mijn hele leven niet nu pas

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gebruik je toevallig ander schoonmaakmiddel, afwasmiddel, handcreme of zo? Dan zou ik daar als eerste mee op houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja wel ander schoonmaakmiddel, maar ik draag de laatste tijd vaak handschoenen tijdens het schoonmaken.
Aangezien mijn nagels ook heel zwak zijn je kunt soms zo de lagen eraf halen.

Het beste antwoord

Als ik het zo lees lijkt het of je kloven hebt. Dat komt meestal vanwege de combinatie kou/droge huid. Je kan het vergelijken met droge lippen waar velletjes aan zitten, en soms 'scheurtjes'. Het is heel lang koud weer geweest dus het zou kunnen dat je gevoelig bent voor kloven. Zie bron voor meer info over kloven. Als het kloven zijn raad ik je aan om wolvet van schapen te smeren. Dat is erg vettige crème en werkt er goed tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Of calendula zalf, dat ook heel effectief is. Komt vermoedelijk inderdaad van de combinatie kou en cv (lucht te droog). Voor het slapen gaan insmeren en eventueel een katoenen handschoentje eroverheen tegen vet op je lakens. Je zult zien dat het de volgende ochtend al een stuk is verbeterd.