Kun je pigmentvlekken krijgen van zelfbruinende cremes?

Ik ben 24 en gebruik sinds een aantal jaren regelmatig zelfbruiners voor m'n gezicht. Nu heb ik het idee dat ik een aantal pigmentvlekjes zie (ook als ik de bruiners niet gebruik), kan dit hierdoor komen of heeft dit gewoon een heel andere oorzaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Goed srcubben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pigmentvlekken scrub je niet weg hoor..

Het beste antwoord

Nee en ja.
Ontstaan van pigmentvlekken
Pigmentvlekken ontstaan vooral op plekken die veel zon hebben gehad, zoals gezicht, hals en handen. Hoe meer je huid wordt blootgesteld aan UV-straling hoe meer pigmentvlekken er kunnen ontstaan. Pigmentvlekken zijn donkere vlekjes op de huid die ontstaan door plaatselijke ophopingen van pigment, ook wel melanine genoemd. Melanine is de biologische bescherming van de huid om zich te wapenen tegen UV-stralen. Bruin zonder zon beschermd niet tegen de zon, tenzij dat duidelijk op de verpakking en/of bijsluiter vermeldt staat.
Naast blootstelling aan zonlicht spelen ook andere factoren een rol bij het ontstaan van de donkere vlekjes. Zo is de kans op pigmentvlekken groter, wanneer de hormonale activiteit afneemt en de huid veroudert.
Ook huidirritaties, bijvoorbeeld veroorzaakt door verkeerde huidproducten of door medicijngebruik, kunnen het begin zijn van een pigmentvlek.
Pigmentvlekken ontstaan voornamelijk door blootstelling aan de zon.
Smeer je dus altijd in met een hoge beschermingsfactor. Ook in de lente, herfst en winter is de UV straling van de zon.sterker en schadelijker dan je denkt. Het is dus belangrijk om tijdens deze seizoenen je huid net zo goed te beschermen als in de zomer.
Beperk daarnaast je bezoeken aan de zonnebank. Volwassenen die vaak onder de zonnebank gaan, hebben een verhoogde kans op pigmentvlekken.
Daarnaast is het niet verstandig met sterk geparfumeerde huidproducten, die geen allergeenvrije parfums bevatten, de zon in te gaan. Sommige parfumbestanddelen kunnen namelijk irritatie veroorzaken, waardoor er een grotere kans op pigmentvlekken ontstaat.
Pigmentvlekken ontstaan door gebruik van verkeerde huidverzorging, wat de oorzaak kan zijn door het gebruik van de bruin zonder zon, zijn vaak tijdelijk en gaan vanzelf weg na het stoppen met het gebruik. Het verdwijnen van de vlekjes kan maanden duren, hou daar dus wel rekening mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je zelf bruinende creme niet goed uitsmeert word de vlekken waar je t niet goed hebt uitgesmeert donker bruin dat kan lijken op pigmentvlekken goed schrobben idd en alles goed uitsmeren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ floregrijs, ik heb echt pigmentvlekken, geen zelfbruin vlekken ;-) @ crea; 'Pigmentvlekken ontstaan door gebruik van verkeerde huidverzorging' dan kan dat het wel zijn, ik denk alleen niet dat het nog weg gaat, aangezien ik al een hele tijd geen zelfbruiner meer gebruikt heb. Bedankt voor de moeite!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :-)