Kunnen tanden uitvallen op 17 jarige leeftijd?

Kunnen tanden uitvallen op 17 jarige leeftijd is mijn vraag zoals te lezen in de titel. Ik ben zelf een jongen van 17 jaar en poets elke dag zowel ochtend als avond mijn tanden. In de ochtend zit er tussen het ochtendmaaltijd en het tandenpoetsen een verschil van zowat 10 minuten. En in de avond is dat 1,5 a 2 uur.

Ik heb een beugel gehad en sindsdien is de paniek bij mij ontstaan dat tanden uit kunnen vallen, weet niet waardoor dat kwam, maar die paniek is er. Ik heb namelijk erg gevoelige tanden. Ik voel namelijk irritatie als ik iets kouds drink, ofwel beter gezegd een reactie van mijn zenuwen. Ik kan hier best mee leven niks aan de hand. Maar als ik met mijn vingers met mijn tanden wat probeer te wiebelen, dan zie ik in eerste instantie kijkend in de spiegel niks, maar het voelt aan alsof ze wiebelen... waar mijn angst en paniek toch weer aangewakkerd wordt.

Bovendien heb ik laatste tijd last van ''jeukende '' tanden. Ik heb een jeukend gevoel in mijn tanden voornamelijk 1 voortand die al jaren (ook ondanks beugel) als een soort konijn/hazen naar voren staat, lijkt mij het gevoel te wekken alsof het gaat vallen, wegens dat jeukende gevoel op zowel die tand als anderen.

Voorbeeld: http://www.dedrietand.nl/files/kb4_470.jpg

Het betreft het linker plaatje en dan de linkse voortand die naar achter is geschoven (zoiets heb ik, maar dan dat de zelfde tand naar VOREN is geschoven i.p.v. naar achter).
Overigens heb ik al jaren tot vandaag toe (vandaag gestopt) nagels gebeten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K
Ritsuka
11 jaar geleden
Probeer eens andere tandpasta, tegen gevoelige tanden
Ritsuka
11 jaar geleden
Bij mij wiebelt het ook een klein beetje als ik er echt aan ga zitten duwen, gewoon niet doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij wiebelen ze ook een beetje, wat opzich wel logisch is aangezien ze in weefsel zitten en niet vast aan je kaak ofzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt pas zeggen dat je gestopt bent met nagelbijten als je het al een jaar ofzo niet gedaan hebt...

Antwoorden (2)

Ja, dat zal heus wel eens gebeuren, want alles kan gebeuren. Maar in jouw geval nee, want je poetst je tanden goed en dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat dat gaat gebeuren, daarbij ga ik er wel van uit dat je geen tandvleesproblemen hebt, zoals pijnlijk rood gezwollen tandvlees.

Maar het kan natuurlijk geen kwaad om die angst ook even met je tandarts te bespreken, als je een controleafspraak hebt. En dat je tanden lijken te wiebelen als je er aan komt is heel normaal, want ze zijn niet in beton gegoten. Maar er is geen reden om steeds aan je tanden te gaan voelen. En wat de gevoeligheid betreft daar kun je het beste Sensodyne tandpasta voor gebruiken, die helpt daar heel goed tegen.
11 jaar geleden
Bij ernstige parodontitis kan dit gebeuren, dit gebeurd echter maar zelden op jouw leeftijd, het is belangrijk om dit te voorkomen, dit kun je voorkomen door buiten het poetsen om, je tanden en kiezen schoon te houden met ragers, stokers en flosdraad, maar dat moet dan wel op de goede manier gebeuren, hiervoor kun je naar een mondhygiënist(e), deze leert je hiermee om te gaan en de juiste maat ragers te kiezen, ook verteld deze je welk flosdraad en stokers je het beste kunt gebruiken.
Ook frisdranken kunnen je tanden ernstig aantasten, poets je tanden een half uur na het drinken hiervan. Een jaarlijks bezoek aan de mondhygiënist(e), voorkomt veel problemen met de tanden en kiezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Mondhygieniste is inderdaad wel goed idee