Haarlak heeft over het algemeen ook geen houdbaarheidsdatum, dit omdat het zeer lang houdbaar is, als de lak gaat vlokken moet je hem weggooien, anders kun je hem gewoon gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haarlak bederft niet in de zin van ranzig of schadelijk worden. Haarlak kan wel op andere manieren “slecht” worden. De geur kan bijvoorbeeld na verloop van tijd veranderen. Heeft uw haarlak gewoonlijk een aangename geur en begint die nu slecht of gewoonweg muf te ruiken, vervang die dan best.

Nog een teken van ouderdom is haarlak die niet meer zo doeltreffend werkt. Wanneer de steun niet meer is zoals in het begin, dan kan dit een teken zijn dat de polymeren niet meer efficiënt werken. Het is dan tijd om het product te vervangen.

Het meest voorkomende probleem met oude haarlak tot slot is dat het residu van polymeer hard wordt in de spuit en verstopt, zodat u geen product meer kunt spuiten. Bij pompjes zonder aerosol kunt u vaak gewoon de pomp vervangen, maar bij een spuitbus betekent dit gewoonlijk dat u de hele bus moet weggooien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op cosmetica wordt de houdbaarheidsdatum aangegeven met (tamelijk onbegrijpelijke en piepkleine) symbooltjes. Die zien eruit als een geopend zalfpotje met daarin een aanduiding zoals 6m. Dat moet je lezen als "na opening 6 maanden houdbaar".
Goed zoeken, vaak zijn ze heel klein en staan ze in de buurt van de Made in Germany (of France, etc etc) aanduiding.
Zie ook het tekeningetje op wikipedia.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh-sorry, iets te snel geantwoord. De houdbaarheid bij GESLOTEN verpakking staat er dus vrijwel nooit op. Daar is ook geen richtlijn voor.