Hoe worden badparels gemaakt?

Die glibberige dingen met vloeistof er in.
Wat is de buitenkant? Want dat lost op.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Gelatine is daar de truc van.
Gelatine ontstaat door gedeeltelijke hydrolyse uit het eiwit collageen, dat voorkomt in bindweefsel (huiden en beenderen) van zoogdieren. Het is een vaste stof die water opneemt en net zoals een droge spons gaat zwellen. Wanneer de waterige oplossing wordt verwarmd nemen de gezwollen gelatinedeeltjes verder water op en wordt de vloeistof stroperig. De eiwitketens ontrollen zich en komen onderling in contact. Bij afkoelen vouwt het gelatinemolecule zich weerom op, maar raakt hierbij verstrikt in de naburige ketens. Hierdoor ontstaat een gelnetwerk dat flink wat water kan vasthouden.
Belangrijke toepassingen van gelatine vinden we terug in de voeding (desserts, snoep), in fotografische film, en in capsules voor medicamenten en badparels.

Toegevoegd na 17 minuten:
Badparels hebben een flexibele gelatine buitenkant die bestaat uit twee helften. Tijdens de fabricage zijn de helften gescheiden. Maar vlak voor het vullen hecht een machine de twee helften voor 90% aan elkaar. Door het overgebleven gaatje wordt onder hoge druk de vloeistof naar binnen gespoten. Daarna worden de helften snel gehecht en verder verwerkt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor je toevoeging!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, wij geleren gebakjes altijd af in de bakkerij. met name over vruchtgebakjes, dit zorgt er voor dat de vruchtjes niet indrogen, en het geeft ook een mooie glans.