Zou je je haar zonder shampoo kunnen wassen?

Is shampoo wel of niet goed?
Hoe zou je als je frequent shampoo gebruikt, daarmee moeten stoppen? Het lijkt me, dat als je meteen stopt je haar enorm vet wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet Wasen door spoelen! wordt het dof van . Je kunt ook douchen zonder zeep , of je was doen zonder zeep poeder . Zonder deo kan ook wel :(. Wat een onzin dat je maar een maand je een vette kop hebt . Je ruikt je zelf niet meer je hoofdhuid gaat jeuken en een enorme voeding's bodem voor schimmel en bacteriën . Wat wel waar is na zo een maand ruik je je zelf niet meer .en er ontstaat dan een soort even wicht . Op ieder kantoor heb je er wel een paar ! Of in de tram , of nog erger naast je in het vliegtuig zich van geen kwaad bewust . Br br Ja in een nood situatie doorspoelen met crème behandeling met wat azijn , of gewoon zeep kan wel maar het wordt dof en er komt na verloop van tijd een luchtje aan . Een oude dames geur ! alleen wassen bij de kapper was het vroeger !!

Het beste antwoord

Haar heeft inderdaad geen shampoo nodig. Er zijn een hoop mensen die het opfrissen met alleen een crèmespoeling. Shampoo haalt namelijk de natuurlijke vetlaag (beschermlaag) weg. Met als gevolg droog haar. Nu is je haar gewend om dagelijks een wasbeurt te krijgen, de talgproductie past zich aan. Dagelijks wassen zorgt ervoor dat de talgproductie steeds sneller gaat en je dus steeds sneller met vet haar zit, vet haar is een overproductie van talg, dit stopt wanneer de talgklieren merken dat het niet meer gewassen wordt en dan produceren de talgklieren niet meer té veel talg. Wil je stoppen met het wassen van je haar (je haar blijft zo wel langer gezond) bouw het dan af. Probeer het echt zo lang mogelijk uit te stellen, steeds een beetje langer. Is je haar vet doe het dan in een staart of vlecht. Was het dan alleen nog maar met crèmespoeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jaar haar heeft geen shampo nodig maar omdat je haar het wel geeent is zul je ala je stopt ongeveer 2 maanden vet haar hebben. Je haar heeft namelijk de tijd nodig om eraan te wennen. daarna zul je geen vet haar meer krijgen.

Toegevoegd na 42 seconden:
Geeent moet zijn gewent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap de min niet, het antwoord is wél juist, alleen niet zo gedetailleerd (hoe, wat, waarom).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad jammer van de min, + van mij, kort maar goed antwoord
Er zijn mensen die hun haar wassen met alleen water (water only, WO). Ook zou je je haar alleen kunnen wassen met een conditioner (Conditioner only, CO). Dus ja, je kan je haar wassen zonder shampoo.
Als je je haar nergens anders mee wast dan wordt je haar vetter, maar ik weet niet precies wat je bedoelt met 'geen shampoo gebruiken' want je kan je haar ook wassen met conditioner, zuiveringszout, enz.
En als je alleen met water wast zal je haar in het begin vet worden. Dat komt omdat je haar gewent is om elke douchebeurt een dosis shampoo te krijgen.

Of shampoo goed of slecht is zijn de meningen over verdeeld. Het is wat voor jou persoonlijk goed werkt.
In de meeste reguliere shampoo's zit vaak Sodium Laureth Sulfaat (SLES) of een andere variant ervan (zie link) Deze ingrediënten zorgen ervoor dat de shampoo schuimt en dat het je haar ontvet. Het droogt ook je hoofdhuid omdat ook de vetten die goed zijn voor je hoofdhuid, die je hoofdhuid soepel houd, ook weghaalt.
Ik zeg niet dat ik slecht is, maar voor veel mensen (zoals ik) vermijden liever deze producten omdat het averechts werkt. (Haar snel vet, jeuk, schilfers, etc..) Zolang het goed gaat, gaat het goed.

Je zou ook voor een shampoo kunnen gaan zonder ontvettende ingrediënten. Vaak zijn deze te koop bij de Tuinen. Merken zoals Dr. organic en Yes to... (carrots, tomatoes, cumcumbers) bevatten voornamelijk natuurlijke ingrediënten en maken je hoofdhuid schoon zonder uit te drogen.
Voor conditioner only zie link. (het is een beetje te veel om hier neer te zetten).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook met conditioner je haar wassen. In het begin lijkt het wel vettig maar na een tijdje wennen je haren wel aan het conditioner. Shampoo is wel slecht voor je haar als je te veel shampoo gebruikt dan kun je haaruitval krijgen. Dat is bij mij dan wel zo.