Ik ben bijna 20, puberteit toch echt wel gepasseerd, toch plots weer vette huid, vet haar, puistjes etc. Hoe kan dit, en hoe te verhelpen?

Ik ben een jongeman, 19jr bijna 20 jr, opeens sinds een tijd heb ik weer puistjes, voornamelijk op mijn voorhoofd en kin.

Daarnaast een vet voorhoofd, vettige schouders.

Ook heb ik last van een vette hoofdhuid + bijbehorend snel vet wordend haar. Volgens mij was ik toch echt de puberteit gepasseerd...

maar... hoe kan dit komen? Hormonale schommelingen ofzo?

Kan het ook zijn doordat ik niet meer sport? Ik zweet ook sneller de laatste tijd, bijvoorbeeld al met een beetje tegenwind op de fiets.

Belangrijkste vraag is eigenlijk: hoe hier mee om te gaan, te verhelpen en zorgen dat het niet terug komt?

Een andere vraag waar ik mee zit, is of het ook met medicijnen te maken kan hebben. Ik gebruik Concerta, voor mijn ADD. Dit is een medicijn dat je hormonen denk ik wel beïnvloed, kan dit? Toen ik begon met slikken, ruim 1 jaar geleden, veranderde mijn haargroei er ook door (tijdelijk)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat zal alles samen zijn. Niet meer sporten, te veel snacks (oliebollen?!) eten, en een medicijn dat invloed op de hormoonhuishouding heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was dus bij mijn dokter en hij zei dat het vooral door mannelijke hormonen/testosterone komt. Ik had dus mijn testosterone levels opgemeten en die waren te hoog... Nog steeds krijg ik puistjes op mijn rug schouders en soms gezicht... Omdat ik spieren opbouw stijgt mijn test nog hoger... Als het bij jou om dit gaat dan krijg je ervan last bijna je hele leven.
Ik gebruik benzoylperoxide met special anti puistjes mosturizer werkt best wel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Weil Wat is dan de reden van een te hoog hormoon/testosteron gehalte?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Genen, je hebt bijvoorbeeld 3 lichaams types ectomorph endomorph mesomorph en mesomorph heeft altijd de hoogste testosterone gehaalte.
Je test kan stijgen als je bijvoorbeeld sport spieren opbouwt bijvoorbeeld
Ritsuka
11 jaar geleden
Kan door zweten komen, was je je gezicht wel gelijk na het sporten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk na het sporten direct onder de douche. Maar al snel is het gezicht weer vet.
En het haar is al na 1 a 2 dagen weer baggervet.

Het beste antwoord

Sport is een zeer goede manier om je lichaam in balans te houden. Als je intensief sport verbrand je veel calorieën en vet in je lichaam. Puistjes kan je vooral krijgen als je vettig eet, veel vlees eet en al de opgenomen vet niet uit je lichaam te verbranden zijn.

De gezondste oplossing zou zijn om weer te gaan sporten.