Ik heb een moedervlek maar ik mag hem niet verwijderen van mijn ouders wat moet ik doen?

Ik heb een moedervlek op mijn voorhoofd en ik vind het echt lelijk als ik naar de kapper ben geweest en kort haar heb dan kan je hem duidelijk zien. Ik mag hem niet verwijderen van mijn ouders omdat ze het maar onzin vinden en ze zeggen dat het ook niet goed is voor je, maar ik schaam me er voor en durf mensen niet lang aan te kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben pas 16 dus ik kan nog niet alles beslissen tot ik 18 ben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (8)

Er nog 2 jaar mee leren leven of een fleurig petje opzetten. Helaas gaan moedervlekken niet vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat je er niet blij mee bent, niemand is perfect, die moedervlek maakt jou juist uniek, maar... dat is je vraag niet, je kunt hem (leren) camoufleren, bijv met Dermacolor, bij een goede schoonheidssalon of drogisterij, kunnen ze je adviseren over de kleur en leren hoe je het aan moet brengen, je kunt het zelfs waterproof maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kunt proberen is je moedervlek te camoufleren met
Coverderm, te koop bij drogist en schoonheidssalon.
Onderstaand een webshop (ben niet zo voor reclame maken LOL), maar daar kan je zien wat je mogelijkheden zijn.

http://www.douglas.nl/douglas/Coverderm/Gezichtsmake-up/index_b098102.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, vanaf 16 mag je zelf beslissen. Zie bijvoorbeeld: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rechten-van-patienten-en-clienten-in-de-zorg/vraag-en-antwoord/mag-een-hulpverlener-mij-zonder-mijn-toestemming-behandelen.html

Maar de vraag is of weghalen wel de beste optie is. Je zult altijd een litteken blijven zien als je hem weg laat halen, en als het een grote moedervlek is, dan moet je er rekening mee houden dat de huid op je voorhoofd vaak redelijk strak staat, dus dat een arts dat heel moeilijk netjes kan hechten en dat je een groot risico loopt op een breed en lelijk litteken.

Mijn advies zou zijn: ga naar je huisarts, en vraag wat de opties zijn op medisch gebied. Neem dan een ruime bedenktijd, liefst tot je 18 bent. Dat zeg ik niet omdat ik denk dat je het beter niet zou kunnen laten doen, maar omdat de kans dat je van mening verandert over zoiets vrij groot is op jouw leeftijd. Als het medische gezien niet nodig is, kun je meestal een moedervlek het beste laten zitten.

In de tussentijd: leer hoe je je moedervlek kunt verbergen, als je het zo erg vindt dat mensen hem zien. Vraag de kapper welke kapsels mogelijk zijn daarvoor, en kijk wat er is aan camouflerende make-up of andere speciale producten. En misschien moet je ook eens kijken hoe het lijkt als je je moedervlek wél gewoon laat zien: veel mensen hebben moedervlekken in hun gezicht, en het is maar heel zelden dat dat hun gezicht minder mooi maakt. Het hoort gewoon bij je, en er is geen enkele reden om je te schamen of om een moedervlek lelijk te vinden. Het is een heel normaal verschijnsel. Misschien is het goed om eens na te denken over wat mooi en lelijk is, en wie dat eigenlijk bepaalt.

En als je hem echt weg wilt laten halen, ook over een hele tijd nog, en je huisarts ziet daar ook mogelijkheden toe zonder al teveel problemen met het hechten, dan kan dat natuurlijk gewoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij is niet zo groot ongv: 0,5 cm breed en en 0,4 cm lang maar wat zo irritant is, dat hij precies 3 cm onder mijn haarlijn is en bijna in het midden het valt een beetje te erg op die plaats en hij is niet plat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En een ander kapsel, maakt dat uit? Je kunt gewoon eens vragen aan je huisarts wat die zou adviseren. Het komt erop neer dat je moet kiezen tussen de moedervlek en het litteken, helaas is dat niet anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik zou ook liever een schoonheidsvlekje hebben, dan een lelijk litteken op mn voorhoofd.
Hoe groot is de moedervlek en waar zit die?
Zit die midden op je voorhoofd, boven je wenkbrauw, net onder je haargrens, etc?

Een moedervlek moet je wel een beetje in de gaten houden wanneer die van kleur veranderd, groter word of begint te irriteren.

Ik heb een paar moedervlekjes in mijn gezicht. denk aan een diameter van 2 a 3 mm. Een daarvan werd altijd in de zomer dik en deed pijn. die heb ik laten verwijderen. Ik heb een litteken (soort deukje).

het is een hele eenvoudige ingreep, ze lepelen hem er als het ware uit met een vlijmscherp mesje (scalpel). je ziet er weinig van.

Ik ken een meisje die had een moedervlek van het formaat 2 euro munt en dan in de lengte uitgerekt tussen haar wenkbrauwen. Die heeft ze laten weghalen als klein kind. Dat bleef je zien als je goed keek met een heel fijn streepje.
Maar het gaf haar ook karakter en ze bleef een mooie meid ;)

Naja, als je er echt last van hebt in de zin van onzekerheid dan moet je hem weghalen.

(trouwens ik heb nog steeds kleine moedervlekjes en maar dat heeft me er niet van weerhouden hele mooie meisjes te date ;))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk en bemoedigend antwoord + Immers...
Ook mooie meisjes hebben hun imperfecties en moedervlekjes kan je camoufleren met persoonlijke charmes en een Big Smile, toch? Liefs, Succes en mega Big Smile van me
je kan ook het camoufleren met foundation. Je doet er eerst foundation op en dan poeder. Ik had bij een show gezien dat iemand zelfs een wijnvlek kon weghalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is een pony laten knippen een optie, zodat deze eroverheen valt? (tot je hem weg wil/mag halen)

Een wat langere pony kan vaak heel mooi staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben een jongen
Naast weghalen/verbergen is er nog een optie: leren om je er niet voor te schamen.

Je hebt een grote kans dat je er over een paar jaar heel anders over denkt.
Als puber vond ik het zelf bijvoorbeeld heel vervelend dat ik niet zo groot ben.
Nu, aardig wat jaren later, zie ik het als iets dat bij me hoort.

Zo kun jij ook leren denken.
Alle mensen hebben wel iets wat niet perfect is, maar wat ze juist zo leuk uniek maakt.