Heeft de dikte van je haar te maken met vroeg kaan worden?

ok dus de vraag is: staat de dikte van je haar in direct verband met hoe snel of jong je kaal wordt?
En dan bedoel ik niet de dichtheid, maar letterlijk de dikte van de haren apart. zal iemand met dikker haar zijn volle bos langer houden dan iemand met (qua gewicht) zeer licht haar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.9K

Antwoorden (3)

Nee.
Mijn partner en zijn broer schelen nog geen 2 jaar in leeftijd, en hebben (hadden) allebei hetzelfde dikke stugge haar.
Inmiddels is mijn partner zo kaal als een biljartbal, maar mijn zwager heeft nog altijd een enorme bos haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is de leeftijd van u partner?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kaal worden is erfelijk bepaald, het heeft niks met dun of dik haar te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Of iemand dik dan wel dun haar heeft maakt niet uit voor het tijdstip waarop de haardos dunner wordt. Erfelijke eigenschappen en de hoeveelheid hormonen (testosteron) zijn van groter invloed.

Kaalheid ontstaat als gevolg van meer haaruitval dan aanmaak van nieuwe haren. Je hebt 100.000 tot 150.000 haarzakjes op je hoofd. Het is normaal dat er ongeveer 50 tot 100 haren per dag uitvallen. Pas als het er veel meer zijn, spreek je van overmatige haaruitval. Als haren overmatig uitvallen en niet worden vervangen door nieuw haar, word je kaal (alopecia).
De diagnose kaalheid kan worden gemeten door overmatig haarverlies en het dunner worden van haren te meten. Met behulp van een sterk vergrootte foto kun je de haren tellen en uitdrukken in het aantal haren per vierkante centimeter. Ook kun je op de vergrotingsfoto's de dikte van een haar meten. Als haren te dun zijn of als er te weinig haren per vierkante centimeter zijn kan dit er op duiden dat het haarzakje niet goed functioneert.

Er bestaan veel fabels over de oorzaken van kaalheid. Er wordt wel beweerd dat je kaal wordt als je je haar te hard borstelt, elastiekjes er te strak indoet of als je je haar permanent of verft. Ook zou je kaal worden als je vaak een pet of hoofddoek draagt of te veel met je hoofd draait als je slaapt. Het haar kan hier wel beschadigd door raken, maar meestal breekt het dan af en groeit vanzelf weer aan.
Amadea