Waarom hebben sommige mensen een droge huid en anderen niet?

Ik ben zelf vaak schraal, maar veel van mijn vrienden zeggen hier nooit last van te hebben. Als ik in de zee ga prikt het zelfs soms. Dat is niet fijn. Ik krijg ook rode uitslag als ik mayonaise naast mijn mond smeer, maar ik weet niet of dat er mee te maken heeft.

Hoe komt het dat andere mensen dit niet hebben. Is er iets mis met mij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende factoren die een droge huid veroorzaken. De meest voorkomende oorzaak van een te droge huid is tegenwoordig het overmatig douchen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het zelf ook geerfd van me pa, me andere broers heeft het zelf niet, ik heb wel een mogelijke oplossing daarvoor gevonden en het werkt prima door vaseline in te smeren speciaal voor droge huid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er licht een beschermlaagje op je huid. dit vettige laagje zorgt ervoor dat er geen schadelijke stoffen naar binnen kunnen en dat je huid geen vocht verlies. de dikte van dit laagje is bij sommige mensen dik (vette huid) en bij andere heel dun (droge huid).
als dit laagje te dun is hun je het helpen door niet te vaak te douchen, geen zeep gebruiken en na het douchen insmeren met een herstellende crême.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huid is het allergrootste orgaan dat we hebben en tevens een perfecte afspiegeling van onze levensstijl, gezondheid en hygiene.

Een droge huid kan allerlei oorzaken hebben:
- gewoonten (vb. roken)
- temperatuur en klimaat (vb vrieskou, airco, wind, zon)
- voeding (vb. vitaminengebrek, weinig drinken)
- genetische aanleg (vb. eczeem)
- woonplaats (vb temidden industrie of naast autostrade)

Een extreem droge huid kan je best gevoed houden met neutrale producten zonder parfum, parabenen en chemische toevoegingen. Maar maak je huid ook niet 'lui' door de hele dag vanalles te smeren zodat je poriën verstoppen.

Eet en leef gezond : fruit, verse groenten, noten, zaden, pitten.
Neem als je dat nodig vindt vit E bij als supplement.
(als je elke dag een klein handje noten eet is dat supplement totaal overbodig)

Kijk uit met de zon, bescherm je met een product zonder chemische filters.
Stop met roken.

En smeer geen mayo meer :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is helemaal niks mis met je! Verzorg je huid gewoon regelmatig met de juiste producten tegen een droge huid. En wie weet ben je allergisch voor iets, misschien dat je daarom ook een rode uitslag krijgt van mayonaise. Ga anders even langs de huisarts :)