Is het slecht om je gezicht elke dag te scrubben?

Je leest wel eens dat bepaalde dingen je huid 'lui' kunnen maken, of dat het je huid beschadigd.
Ik vroeg me gewoon af of ik mijn huid elke dag mocht scrubben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (6)

Ja het kan wel maar niet te hard drukken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet goed om je huid elke dag flink te schuren. Slecht is een wat relatief begrip. Je huid kan hier op zich wel tegen, maar kan geirriteerd raken en wat roder worden. Dat kan ook liggen aan de andere componenten in de scrub middelen, zoals zeepachtige stoffen.

Je hebt daarom ook wat mildere scrub producten.

Het scrubben zelf is natuurlijk niet echt een probleem. Je haalt er de dode huidcellen mee weg die er toch af zouden schuren.

Toegevoegd na 2 minuten:
De site Miss LippGloss geeft zelfs aan om het maar twee keer per week te doen.

Als bioloog lijkt me dit ook ruim voldoende, tenzij je speciale reinigingsproducten gebruikt omdat je een vette huid hebt (bijvoorbeeld tegen Acne).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is bovenal heel slecht voor het milieu. In bijna elke scrubcreme zitten minuscule plasticdeeltjes die in het water terecht komen en uiteindelijk bijdragen aan de plasticsoep in de oceanen. Als je dit effect wil voorkomen, kun je het beste met scrubcremes op basis van suiker of zout scrubben.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat je huid voortdurend in 'standje nieuwe cellen aanmaken' staat omdat hij elke dag zijn beschermende laagje verliest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met het eerste deel van je antwoord ben ik het eens, met het tweede niet. De huid maakt voortdurend nieuwe cellen aan en de bovenste laag is een dode huidlaag. Daar haal je een klein laagje van af. De laag eronder gaat niet meer cellen aanmaken omdat je schuurt. Als je met erg harde middelen extreem zou scrubben dan beschadig je wel de huid daaronder. Dat lijkt me niet gezond. Dat is hetzelfde effect als met een schuurmachine over je huid gaan, brrr.
Ik begrijp dat het een fijn gevoel nalaat. Slecht is een groot woord, het ligt ook aan de huidtype. Persoonlijk (droge huid) scrub ik mijn gezicht 2 x per week met een mengsel van honing olijfolie en suiker.. Ideaal
En natuurlijk direct na t scrubben een hydraterende crème
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja gewoon zelf maken, je wilt niets anders meer
Nee, het is niet aan te raden om je huid iedere dag te scrubben. Je huid wordt er dunner van, waardoor hij kwetsbaarder wordt. Het gevolg is een huid die uit balans is, en als je stopt met scrubben, dat je huid als een malle talg gaat produceren om 'm soepel te houden. Gevolg: een vette huid. En dan krijg je waarschijnlijk weer de behoefte om te scrubben, dus het houd zichzelf in stand.
Maximaal 2x per week is prima voor een frisse huid, bij actieve acne mag het helemaal niet. Pas ook op in de zomer met de zon, je natuurlijke beschermlaagje word aangetast!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je huid is eigenlijk bijna het belangrijkste deel van je lichaam, en het is ook erg kwetsbaar omdat het bloot ligt!
Als je je haar (zoals oksels of venusheuvel (vagina)) vaak scheert beschadigd dit je huid heel erg snel.
Ook scrubben is niet zo goed om ELKE dag te doen omdat het kleine steentjes of zandkorrels zijn die over je huid heen schuren. Je zou het eventueel elke dag kunnen doen als je bijvoorbeeld veel oneffenheden hebt in je huid maar zorg er dan voor dat je je gezicht goed behandelt met een vochtinbrengende en beschermende cream of gel.
veel succes!