Wat zijn de gevolgen voor je gezondheid als je je verbrand (door de zon)..?

Ik ben heel erg gevoelig voor de zon en ik ben dus vaak verbrand, maar als je verbrand bent, heeft dit gevolgen voor je verdere gezondheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt elk jaar gewaarschuwd voor huidkanker,vooral bij een heel lichte huid,zorg dat je je goed insmeert met een (hoge)factor.
En zon verouderd de huid,krijg je later eerder rimpels van.

Het beste antwoord

Ja, als je vaak verbrand verhoogt de kans dat je later huidkanker krijgt. Ook heb je kans op een zonnesteek (met misselijkheid tot gevolg), en kan je huid sneller 'oud' worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is alles mee gezegd. Plus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Verbranden kan behoorlijke gevolgen hebben, ik heb ze zelf ervaren. Bij mij is afgelopen winter huidkanker geconstateerd. Twee vlekjes, op mijn gezicht en op mijn buik. Het betreft een milde vorm van kanker, maar toch. De zon is de oorzaak hiervan. Vooral als je vóór je 18e levensjaar veel verbrand bent, is die kans aanwezig. Zonnebanken vóór die leeftijd wordt dus ook sterk afgeraden (dat heb ik destijds ook teveel gedaan). De kanker is nu weg, maar ik sta wel onder controle. Dus kijk uit met teveel zonnen en vooral met verbranden. Want de zon geeft -ondanks bovenstaande- ook vitamines af die belangrijk zijn voor ons mensen. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit de eerste 2 antwoorden zijn heel erg duidelijk en ook het grootste risico. Maar voor het geval je ook nog mooi oud wil worden. 95% van de huidveroudering komt van de zon. denk daar maar eens aan. Ik gebruik altijd een spf ook als de zon niet schijnt ( spf 30) . uva is er nml ook als de zon niet schijnt en komt zelfs door het glas heen. Ben even vergeten te kijken of je een man of vrouw bent ( sorry ) maar mannen lopen 3x meer kans op huidkanker dan vrouwen. Heb er een bron vermelding bij gezet. Daar staan nog veel meer informatie op.