Hoe lang is zelfgemaakte vloeibare (hand)zeep houdbaar? (Zie uitleg...)

Er gaan recepten rond op internet om zelf zeep te maken. Dit gebeurt dan met een blokje zeep (of restjes van een stukje zeep) en water. Al dan niet aangevuld met glycerine. Met een klein stukje zeep maak je dan al snel een liter vloeibare (hand)zeep.

Hoe lang is zo'n zelfgemaakte zeep dan houdbaar?
Afgezien van de consistentie die zal kunnen veranderen, kunnen bacteriën zich in de zeep nestelen? Zo ja, met wat voor toevoeging aan de vloeibare zeep is dit te voorkomen? :-)

In de zeeppompjes die je in de winkel kunt kopen, zitten natuurlijk nog een hoop meer stofjes dan slechts 'zeep' en glycerine. Bovendien zal er misschien niet zomaar kraanwater ingaan...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Ik heb even gevraagd aan mijn vader (scheikundige) en die zegt dat het lang zat houdbaar is, zowiezo langer dan 6 maanden. Aan de betrouwbaarheid van dit verhaal is te twijfelen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen scheikundige, maar zelfgemaakte zeep dood volgens mij geen bacterien.

Ik heb altijd geleerd dat vuil zich hecht aan de glycerine en dat je op die manier met water en zeep makkelijk vuil van je handen kan krijgen.

Aangezien je de zeep niet opeet hoef je je geen zorgen te maken voor houdbaarheid of dat je er ziek van wordt.

Conclusie; zolang de zeep niet stinkt en het nog een vloeistof is waarmee je je handen ook daadwerkelijk kan wassen is hij goed en kan je het gebruiken.

Dus angst voor bederven is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar dan zou de houdbaarheid toch niet anders zijn dan bij een gewoon stuk zeep?
Dat is toch ook eindeloos houdbaar, als het viezig en zwartig is dan spoel je de buitenste lagen eraf en het is weer wit.