ik draag een stoma, bij het verwijderen van de huidplak blijven er lijmresten achter, om dit te verwijderen word er gesproken over een milde remover??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Ja, u kunt het misschien eens vragen bij uw stoma-verpleegkundige. Ikzelf gebruik Remove-doekjes. Dit zijn gaasjes met alcohol en die moet je dus NOOIT vlakbij het stoma of op een geïrriteerde huid gebruiken, is erg pijnlijk!
Maar je hebt maar een paar van die doekjes nodig en het is schoon. Voor een geïriteerde huid (bijv. bij een lekkage), gebruik ik altijd een speciaal poeder, Orahesive poeder. Dit werkt ook perfect!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich zijn lijmresten niet erg hé, je hoeft niet per se álles te verwijderen. Dat zeggen stomaverpleegkundigen tenminste altijd, ik verwijder zelf ook liever de restjes ;-)

Gewoon onder de kraan vochtig gemaakte gaasjes zijn het meest mild voor de huid, behalve als je er echt mee gaat poetsen. Daarnaast zijn er allerlei soorten removers, dat zijn vaak van die geïmpregneerde doekjes. Dat is bij stomazorg meer aan te raden dan een echte vloeistof, want alles wat je huid te nat kan maken, kan problemen geven bij het aanbrengen van een nieuwe plak.

Heb je contact gehad met je stomahulpmiddelen leverancier? Die hebben ook stomaverpleegkundigen in dienst, en kunnen je goed adviseren. Ik gebruik zelf de skin barrier doekjes van Welland, dat is eigenlijk een barrièrecreme in een doekje (zodat het niet te vochtig of te vettig kan worden) maar verwijdert daarnaast ook heel goed lijmresten. Ik ben het gaan gebruiken omdat m'n huid snel kapot ging en ik dus echt een barrièrecreme nodig had, en zoals ze stomaverpleegkundige al voorspeld had, werkte het ook perfect voor het verwijderen van de lijm. Bijkomend voordeel is dat middelen om lijm te verwijderen niet meer vergoed worden, en barrièrecremes en -doekjes (nog?) wél. Voor mij is het dus echt een twee-in-één oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amandelolie. Dat irriteert ook niet aan de huid. ik gebruik het bij luieruitslag bij mijn baby om resten zalf te verwijderen.