Hoe zie je het verschil tussen schurft gordelroos galbulten netelroos ?

Mijn dochter heeft haar buik en rug onder de rood witachtige bultjes en het jeukt heel erg. maar al die namen die ik boven schreef lijken allemaal er op, de afbeeldingen ook en de verschijnselen ook als ik google.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (2)

Gordelroos krijg je altijd of aan de linker kant van je lichaam of de rechterkant (van je ruggengraat, maar kan op je borst zijn, buik, rug o.i.d.) Het zijn wondjes/uitslag welke in de vorm (schuin, diagonaal) van een gordel over je lichaam lopen. Galbultjes kunnen overal willekeurig ontstaan en ontstaan meestal als plekken. Voor een echt goed advies moet je wel even langs de huisarts! Vooralals het om gordelroos gaat, dit kan enorm veel pijn doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gordelroos is een onregelmatige huiduitslag, meestal met blaasjes, die zich beperkt tot een scherp afgebakend segment aan de linker- of rechterkant van het lichaam. Gordelroos is meestal pijnlijk en je kunt je er ziek bij voelen.

Galbulten kunnen overal op het lichaam voorkomen en wordt gekenmerkt door jeukende vochtblaasjes.

Schurft is moeilijk te herkennen maar ziet er doorgaans erg onregelmatig uit. Schurft jeukt ontzettend en de aandoening zit in een wat verder gevorderd stadium wat dieper in de huid. Vaak zijn de aangedane plekken wat langwerpig van vorm door de gangen die de schurftmijten in de huid graven.

Aan gordelroos kan meestal weinig meer gedaan worden dan het bestrijden van de symptomen. Galbulten gaan meestal vanzelf weer over maar zonodig kan er wel iets tegen de allergische verschijnselen worden gedaan. Schurft moet behandeld worden waarbij ook het besmettingsrisico meegenomen moet worden.