hoe zit het met de houdbaarheids datum van cosmetica?

Vaak zie je op cosmetica producten dat het bijvoorbeeld 12 maanden houdbaar is na opening. Is dit de zogenaamde verkoop truc? Want ik heb zat nagellak,dagcremes en makeup wat al over die datum zit.. Is dit gevaarlijk? En ik gebruik wel eens glijmiddel dat na 3 maanden niet meer bruikbaar is? Verdere info.. Graag!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Doordat je de producten gebruikt, komen er bacteriën en huidschilfers etc in je make up terecht.
Vooral bij potjes waar je met je vingers wat uit haalt.
Na een bepaalde tijd open is de concentratie bacteriën
in je make up aardig groot geworden.

De reden dat ze het op hun product zetten is niet als verkooptruc, maar als zelfbescherming.
Stel dat je een ooginfectie krijgt door het gebruiken van een mascara die al zeer oud is, dat kan slecht lijken voor het merk.
Ze dekken zichzelf een beetje in.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het geval van nagellak kan het volgens mij niet zoveel kwaad.
Maar dingen als dagcrème, of oogschaduw zou ik toch niet te lang bewaren.
Soms zitten hier ook dierlijke vetten in verwerkt, en die vergaan op een gegeven moment ook.
12 jaar geleden
Er zit een soort veiligheidskeurmerk op.
Als je binnen deze periode bijv een allergische reactie krijgt kun je dit kwijt bij cosmeticaklachten van de overheid. Anders niet, als het verlopen is.
In duitsland zie je ook vaak een houdbaarheidsdatum op producten gedrukt. Zoals shampoos enz dit is makkelijker als het bekende potje met deksel. Je zou zelf de openingsdatum
Moeten opschrijven.