Sommige shampoo's beweren voedend te zijn. Maar hoe kan dood haar nou gevoed worden?

Iets wat dood is (haar in dit geval) neem toch niet iets op? De shampoo zou hoogstens een laagje om de haar heen kunnen aanbrengen toch?

12 jaar geleden
in: Haar
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!

Het beste antwoord

Het enige wat een shampoo of een conditioner kan doen is een klein laagje aanbrengen op de haar, zodat deze zacht aanvoelt. Maar zodra je flink gaat borstelen, zal het laagje weer snel verdwijnen. Dit is dus van tijdelijke aard.

Wel kan een shampoo of een conditioner ervoor zorgen dat het haar lekker zacht wordt, waardoor het haar als het droog is veel gemakkelijker te kammen is. En uiteraard stimuleren sommige shampoos of conditioners de doorbloeding van de hoofdhuid, waardoor er meer voeding doorstroomt, wat kan lijden tot een beter resultaat, zoals bijvoorbeeld minder droog en zachter haar dan voorheen.

Omdat het haar inderdaad dood weefsel is, kun je het beste je haar voeden van binnenuit. Van binnenuit kun het namelijk beter beïnvloeden. Het haar groeit vanuit een cel en die moet je dan dus goed voeden. Dit kun je dan ook het beste doen door gezond te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voedend, dat klopt inderdaad niet. Maar shampoo, of crèmespoeling, kan wel bestanddelen hebben die "goed" zijn voor je haar. Die laten de schubben op je haar sluiten zodat de haren niet in elkaar blijven hangen en er glanzender uitzien, of ze zorgen voor stevigheid. Vergelijk het met wasverzachter voor was. Je wasgoed leeft ook niet, maar het wordt wel zacht van wasverzachter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het ooit een kapster gevraagd en die zei inderdaad dat er een laagje omheen komt.
Ik ben benieuwd naar de andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Shampoo-reclame belooft altijd de beste resultaten maar het is zoals je al zegt: dood haar kan niet gevoed worden. Het is alleen zo dat de shampoo een dun laagje/filtertje rondom je haar legt, waardoor het kan glanzen of er voller uitzien.
Maar aan je haar zelf verandert het niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is onzin. Haar wordt van binnenuit gevoed, door wat je eet en drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op het moment dat het groeit, als het eenmaal uit je hoofd is gebeurt er niks meer mee.
De verzorging van het haar
Ons haar heeft veel te lijden van invloeden van buitenaf. Luchtvervuiling, haarverf, permanent, de föhn, of de styletang tasten het haar aan. Veel producten waarmee we gewend zijn ons haar te verzorgen en een mooi kapsel mee te maken zijn schadelijk voor ons haar. Wanneer we te veel van deze producten gebruiken wordt het haar futloos, droog en het haar raakt beschadigd. Zelfs het wassen van het haar met shampoo kan nadelig zijn voor het haar. Het wordt wel schoon, maar shampoos bevatten vaak chemische middelen die niet altijd even gezond zijn voor ons haar.

Hoe kun je droog, dof, futloos of beschadigd haar herstellen?
Vaak het haar behandelen met stylingproducten, de föhn, haarverven en dergelijke tast het haar aan. Het haar wordt droog, touwerig, slierterig en het is niet meer gemakkelijk in model te brengen. In de winkel zijn diverse producten verkrijgbaar die beloven dat ze je haar weer herstellen, zoals bijvoorbeeld een haarmasker, maar het resultaat is vaak maar minimaal. De beste methode voor het oppeppen van futloos en beschadigd haar is het gebruik van olijfolie. Veel mensen lijkt het maar vies om zoiets vets als pure olie in je haar te doen, maar het resultaat is de moeite waard.