Wanneer mag je je huisarts vragen om een (sterk) middel voor puisten?

ik moet binnenkort toch een afspraak maken met mijn huisarts (ogen), ik heb sinds ik 12/13 ben ontzettend veel last van puistjes (ja ik weet het hoort nou eenmaal bij de pubertijd) maar ik heb er zo'n hekel aan, is het erg om dat te vragen als ik klaar ben met de echte reden voor de bezoek bij de huisarts? Thuis heb ik al veel verschillende middeltjes geprobeerd maar niets werkt (bij mij)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien moet je een middel "tegen" puistjes gebruiken in plaats van een middel "voor" puistjes? ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol, ik woon bijna 14 jaar in nederland maar beheers de taal nog steeds niet optimaal (^^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry voor de late reactie... ik word over 3 maanden 15
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thx ;-)

Het beste antwoord

Het is handiger om al bij het maken van een afspraak aan te geven dat je het ook over je huid wilt hebben. Maak een lijstje van wat je allemaal al geprobeerd hebt. Die informatie kan je huisarts goed gebruiken om te bepalen welk middel het beste voorgeschreven kan worden. Bij een terloopse vraag aan de huisarts loop je het risico dat je boodschap niet overkomt. Diagnostiek kost nu eenmaal tijd en heus, de huisarts vindt het echt niet kinderachtig dat je om hulp vraagt voor je puistjes. Acne is een serieuze kwaal.

Het meest voor de hand liggende middel is benzoylperoxide, dat ook het hoofdbestanddeel is van veel merkmiddelen die je bij de drogist kunt kopen maar de huisarts heeft meer mogelijkheden. Bedenk dat acne een hardnekkige kwaal is. Behandeling duurt al gauw maanden voordat je resultaat begint te zien.

Er is een kans dat je huid een stuk verbetert als je alle zuivelproducten vermijdt. Ook dat moet je langere tijd volhouden. Hoewel je strikt genomen geen melk nodig hebt moet je natuurlijk wel voor een gezond voedingspatroon zorgen. Ook dat komt de gaafheid van je huid ten goede,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat mag je altijd,maar het is aan de huisarts of die je ook wat voorschrijft en wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vragen mag altijd! De huisarts is kundig genoeg om te bepalen of het nodig is of niet. Als je er echt last van hebt gewoon even langs gaan en dan hoor je het vanzelf!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk kan je dat vragen..
huisarts zegt dan dat je in pubertijd zit, maar schrijft je toch wel een middel.
benzylxperiode 5% het is een creme die blekend werkt.
voor het slapen insmeren op je gezicht en wanneer je opstaat je gezicht wassen met warm water..

nadeel:
het droogt je huid..

voordeel:
helpt het bestrijden van puisten.
haalt de puistjes niet weg, maar zorgt er wel voor dat je geen nieuwe puistjes krijgt.

je ziet werking pas na 4 weken gebruik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beter na 4 weken verschil dan na mijn 18ste verschil ^^
het is mijn ervaring dat je een echt sterk middel niet krijgt met die leeftijd. Ik heb pas voor het eerst na mijn 18e een sterker middel gekregen en het echte spul kreeg ik pas op mijn 33ste van de dermatoloog (dat mag de huisarts niet voorschrijven). Ik denk dat je het best kan vragen maar of het lukt. Mildere middelen zullen vast wel lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat mag altijd, lees dit maar eens:

• Als een antibiotica-crème niet werkt, kan een arts ook een antibioticakuur in pilvorm voorschrijven. Deze antibiotica doden ook weer de bacteriën die de puistjes veroorzaken, máár ze doden nu ook andere, vaak nuttige, bacteriën in je lichaam. Bijvoorbeeld de goede bacteriën in je darm en in je vagina. Hierdoor kun je last krijgen van bijwerkingen, zoals diarree en schimmelinfecties. Ook werkt je anticonceptiepil niet altijd even goed bij gebruik van bepaalde antibiotica, denk hier aan! Verkrijgbaar: via de huisarts, op recept.
• Iets wat ook werkt tegen acne, en velen van jullie schreven het al: de anticonceptiepil! De pil heeft een goede invloed op acne. Sinds kort weten we dat de pillen waarin het hormoon cyproteronacetaat zit, dat zijn de Diane-35-pil en Minerva-pil, niet beter zijn dan andere anticonceptiepillen, als het gaat om acne. Iedere anticonceptiepil heeft dus een gunstige invloed op puistjes, ook de lichtere “standaard” anticonceptiepillen. Het effect van het starten met de pil op je acne mag je wel pas na drie tot vier maanden beoordelen.. Weer even geduld hebben dus! Verkrijgbaar: via de huisarts, op recept.
• Voor de zwaarste therapie zal je arts je moeten doorverwijzen naar een dermatoloog, een huidspecialist, in het ziekenhuis. Deze kan namelijk Isotretinoïne voorschrijven. Dit is een zeer effectief middel, maar vanwege de vele en ernstige bijwerkingen wordt dit alleen als allerlaatste redmiddel voorgeschreven en alleen bij de allerergste gevallen! Het middel kan naast vervelende bijwerkingen, zoals een droge mond en droge ogen, huidschilfering en jeuk, ook voor ernstige bijwerkingen zorgen, zoals leverfunctiestoornissen. Daarnaast is het zeer schadelijk voor een baby in je buik.. Het is dus ontzettend belangrijk dat je er alles aan doet om niet zwanger te worden als je dit middel gebruikt! Verkrijgbaar: via de dermatoloog, via verwijzing door de huisarts, op recept.

Toegevoegd na 2 minuten:
• Het bij velen bij jullie al bekende Benzoylperoxide is het middel van eerste keus bij puistjes. Door de bacteriën, die zich in de talgklierzakjes verzameld hebben, op non-actief te zetten, wordt de ontstekingsreactie afgeremd. Benzoylperoxide is een gel dat de bacteriën op non-actief zet en tegelijkertijd de verstopping van de talgklier oplost. Het effect hiervan op je acne is pas na drie maanden te beoordelen! Even geduld dus..

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.beautygloss.nl/2010/12/16/stel-je-vraag-aan-een-arts-acne-deel-2/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
xD, ik ben een jongen, ik zeg liever nee tegen die pillen +1 voor de moeite ^^
Amadea
12 jaar geleden
Zou het echt zo zijn dat anticonceptiepillen helpen tegen puistjes bij jongens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is weer zo'n knip- en plakverhaal van een of andere site over "schoonheid".... -
Dat mag altijd waarschijnlijk stuurt je huisarts je ook door naar een dermatoloog (dat gebeurde in iedergeval wel bij mij) ik kreeg een antibiotica wat echt super goed werkte (kun je mischien aan je huisarts vragen,maar het kan zijn dat je huisarts dat niet goed vindt) en me dermatoloog stuurde me ook door naar een schoonheidspecialiste waar ik nu elke maand naar toe gaan en ik heb geen puistjes meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan 3 dingen doen, de dokter vragen en iets chemisch voorgeschreven krijgen, naar een winkel gaan die zich Lush noemt, ik ben er gek op en het werkt (Herbalism om te reinigen, Tea tree water als tonic en Vanishing cream om het af te maken) Het is niet goedkoop (Vichy bij de apotheek is trouwens duurder) maar het is 100% natuurlijk en het werkt! Ze hebben ook tabs, een soort bruistablet die je in een beetje warm water oplost en dan met een handdoek over je hoofd af en toe stomen. Dan stoom je je poriën lekker schoon. En als optie 3 zou je kunnen accepteren dat je puistjes hebt.
Succes ermee!